Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

fredag den 9. december 2011

Tid til en øl - Fuller’s Old Winter Ale


9. December 2011
Nu lukker TV2 blog jo snart helt ned, så jeg må prøve om jeg kan finde et andet sted at skrive om de gode øloplevelser. Måske en side, hvor man nemmere kan navigere rundt i arkiverne og finde alle anmeldelser af Fuller’s ( f.eks ) på samme sted. Jeg ved bare ikke så meget om det, men nu må jeg prøve at undersøge det.
Jeg har tidligere skrevet om 10 øl fra Fuller’s, der er et af mine engelske favoritbryggerier. Deres ”London Pride” var med til den første ølsmagning, jeg selv arrangerede og det er stadig en øl, jeg vender tilbage til med mellemrum. ”London Pride” er humlet med typerne Target, Challenger og Northdown, og minsandten om ikke aftenens øl benytter de selvsamme humletyper. Den er måske en smule mere bitter end ”London Pride” med ellers er forskellen ikke så stor. Det mest julede ved mange af de engelske juleøl er faktisk etiketten.
Nu er dette jo en ”rich, warming winter ale”, for englænderne lader sig ikke begrænse til julen, men vil gerne kunne sælge deres øl i februar også. Der er brugt krystal-malt for at give en maltet, nøddeagtig karakter og så altså nævnte humletyper for at balancere smagen. Om det lykkes er så en anden sag.
Det er en klar, mørk rødlig øl med groft hvidt skum. Der er masser af bobler, men de klinger hurtigt af. Alkoholprocenten er hævet til 5,3%, hvilket jo ikke er overvældende for en juleøl i disse dage, men englænderne overdriver sjældent i den retning. Man fornemmer en typisk engelsk aroma, hvor en maltet, sødlig karamelnote blander sig med smørkiks. Hvis den søde maltede, nøddeagtige note er til stede i smagen er den meget kortvarig. Det er bitterheden der dominerer smagen og den bliver hængende i en lang eftersmag. Jeg finder ikke denne ”Old Winter Ale” særlig julet eller for den sag skyld særlig vintervarmende, men ser man bort fra det, er det en glimrende humlet øl - lidt i stil med ”ESB”.
Karakter 4                                                                                             
Fuller’s ( eller Fuller, Smith & Turner ) har eksisteret siden 1845, men der har været brygget øl på stedet i Chiswick, London i over 350 år. I 1956 stifter man et datterselskab ” Griffin Catering Company” – nu ”Griffin Brewery”, der tager sig af produktionen. Det kan man se på etiketten ( og glasset ), der prydes af en grif i guld, der har poten på en øltønde. Rundturen på bryggeriet regnes for en af de allerbedste, så det må jeg prøve, hvis turen engang igen går til London.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar