Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

fredag den 15. maj 2015

Tid til en øl - Against The Grain / De Molen Bo & Luke


15. Maj 2015 

Da jeg skulle vælge øl til ølsmagningen, blev jeg lidt i tvivl om, jeg skulle tage Founders ”KBS” eller De Molen ”Bo & Luke” som sidste øl. Eller måske dem begge? Jeg syntes umiddelbart, at det blev for meget med begge, men nu skete der jo det, at en øl faldt uheldigt ud, så det endte med at begge øl kom med alligevel.

Men inden da nød vi med stor fornøjelse endnu en bourbon-øl – ”Alstærk Bourbon” fra Munkebo. En fremragende øl, så alle godt kunne lide.

”Bo & Luke” har også scoret maksimumpoint 100 på Ratebeer. Det er en kraftig øl på 13,0% og IBU 83, så der er lige skruet op for alt – også prisen. Den er lagret på Pappy van Winckle Bourbonfade i ”three Kentucky months” og det ekstra raffinement er, at der også er tilsat malt røget over kirsebærtræ.

”Bo & Luke” er opkaldt efter hovedpersonerne i en amerikansk tv-serie: The Dukes of Hazzard. Der kom også en film i 2005. Jeg forsøgte at få en ide om, hvad serien handler om, og det lader til at fætrene Bo og Luke kører rundt i en ombygget Dodge, og roder sig ind i en masse problemer. Personerne på etiketten ser noget mere skumle ud end på filmplakaten.

Det er en massiv og kraftig øl. Nogle at gæsterne syntes, det var lige tung nok, mens andre ikke kunne få armene ned ( og det var ikke kun mig ) - ”En af de øl, der går over i vores ølhistorie”.
Indtrykket af balance i alt det kraftfulde er tydeligt. Røgen virker spændende og giver det rette modspil til bourbon. Der er så mange nuancer – røg, vanilje, kaffe, chokolade, brød og bourbon - at man hele tiden lægger mærke til noget nyt.


Karakter 5+

Ingen kommentarer:

Send en kommentar