Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

fredag den 22. maj 2015

Tid til en øl - Thisted Limfjordsporter Stauning Rye Whisky Fad



21. Maj 2015 

Her til aften tog jeg bussen til byen. Basement Beer Bar havde verdenspremiere på en Limfjordsporter lagret på Stauning Rye Whiskyfad, og for engang skyld havde jeg mulighed for at være med. Jeg mødte op i god tid, så der var tid til en par gode øl, inden fadet blev åbnet kl. 20. Det blev til en pale ale fra Beerblioteket i Sverige – ”Bobek Citra” og en amber ale fra spanske Naparbier – ”ZZ+”. Begge vældig gode øl med en dejlig humleprofil. Forhåbentlig bliver der tid senere til at vende tilbage til dem.


Jeg stillede mig bagest i lokalet for ikke at være i vejen og faldt i snak med en ung mand, der var der af samme grund som jeg. Men det var nok en dårlig ide at stille sig bagerst, for lokalet blev fyldt op, jo nærmere vi kom releasetidspunktet.


Jeg mødte nogle af mine blog-kolleger, men ellers var er ikke så mange jeg kendte til stede. Kl. 20 annoncerede Nikolaj at der var øl til alle, men kun et glas – i første omgang – så man ville få et stempel på hånden som kontrol.

 
Det var muligt at købe ”et sæt”, for det var også lykkedes at skaffe den whisky, der havde ligget på fadet. Det er Stauning Rye Whisky, og Limfjordsporteren har ligget to måneder på fadet efterfølgende.

Det er naturligvis en kulsort øl, men indtrykket er ganske andeledes end det vi kender fra Limfjordsporteren ( som jeg af en eller anden grund aldrig har fået skrevet om ???? ). Allerede i aromaen fornemmer man en kraftig indflydelse fra fadet. Man fornemmer både sødme og skarphed fra whiskyen, der runder indtrykket af. Det er stadig en dejlig fyldig øl, men smagen er også helt forandret. Den originale ”Limfjordsporter” er væsentlig mere rå og kompromiløs. Her rundes kanterne af, men på en dejlig raffineret måde. Der er sødme med vanilje fra fadet. I første omgang kunne jeg ikke fornemme lakridsen, men senere dukkede den op i baggrunden i stil med hård engelsk lakrids. Den lidt skarpe whiskysmag gjorde sig også gældende. Selvom whiskyen ikke var røget var der stadig lidt røg tilbage fra den gamle porter, men det var mere afdæmpet. Umiddelbart ville jeg ikke have forbundet denne fadlagrede øl med Limfjorsporteren, for de minder ikke meget om hinanden, men i sig selv er det en fremragende øl, som jeg håber vi vil se flere udgaver af.


Karakter 5

Det nyttede ikke at håbe på en ekstra opfyldning. Efter en halv time var fadet udsolgt. Ca. 93 mennesker havde fået mulighed for at smage. Min samtalepartner ventede på en forsinket kammerat, og var så large, at gemme den sidste rest, så han også kunne smage.

Jeg fik til slut en baltisk porter fra Amager Bryghus – ”Black Madonna”, og selvom den ikke var fadlagret, faldt den fint i tråd med aftenens hovedperson.

Superfint arrangement, men det bliver forfærdeligt varmt i kælderen. Jeg svedte ligeså meget som efter formiddagens løbetur. Så kunne jeg have sparet den. Så vidt jeg forstod er der også smagsprøver på denne øl til årets Ølfestival i København, men man skal være hurtig, for den forsvinder i løbet af ingen tid.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar