Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

tirsdag den 12. maj 2015

Tid til en øl - Pikantus / Pepe Nero / Amager Batch 1000


12. Maj 2015

Den tredje øl i smagningen blev også serveret til maden og passede fint – Erdingers ”Pikantus”. Erdinger forstod i 1950’erne at udnytte det nye medium – fjernsynet - til reklame, så bryggeriet blev et af Tysklands kendeste. Og Weissbier blev igen populært. Erdingers Weissbier er efter min mening en smule neutrale. Jeg anser dem for gode begynderøl, men kan bedre selv lide de lidt kraftigere fra Weihenstephaner og Schneider.

Deres ”Pikantus” ( som jeg har skrevet om før ) er nok deres bedste øl. Det er en mørk doppelbock Weissbier på 7,3%. Der er brød og karamel, samt en antydning af de kendte weissbiernoter fra gæren – kryddernellike.


Karakter 4+


Pepe Nero” fra amerikanske Goose Island i Chicago har jeg også omtalt tidligere. Jeg hører at bryggeriet vil stoppe eksport, da de nu kan sælge det hele i USA. Det er jo en trist nyhed, for jeg har altid sat pris på deres øl. Forhåbentlig er det blot et rygte. Under alle omstændigheder har de ikke ”Pepe Nero” i deres nuværende sortiment, så det var sidste chance for at præsentere den. 

Nu er gæsterne ikke så meget til syrligt øl, men jeg synes alligevel, at de skal præsenteres for den en gang imellem. ”Pepe Nero” var den eneste mørke øl i deres Farmhouse-sortiment. Den er ikke spontangæret, men syrligheden er styret af vildgær. Derudover er der tilsat sorte peberkorn. Der er noter af jord og kælder, samt engelsk lakrids. Syrligheden er ikke påtrængende og peberet dukker først op i eftersmagen.

Karakter 4+


Amager Bryghus har haft en stor produktion siden starten i 2007, og er nu nået til bryg nr. 1000.
”Batch 1000” er en kraftig IPA med mange forskellige humler tilsat i tide og utide. Humle i mæskning, kogning, whirlpool og tre forskellige i hver at de to gange tørhumling. Listen er lang – Hercules, Amarillo, Chinook, Simcoe, Citra, Mosaic, Sorachi Ace og Centennial. Det giver en øl med kraftig bitterhed og en meget fyldig smag. Denne kan bedst beskrives som eksotisk, for der er ikke en klar og gennemtrængende retning i smagen. Forfriskende øl, der dog var lidt for bitter for vores nye mand i ølklubben, men han kommer nok efter det engang. Jeg har jo selv vænnet mig til humlebitterhed, selvom det aldrig bliver det vigtigste. Men ”Batch 1000” byder heldigvis også på god smag og ikke kun bitterhed.

Karakter 4

Ingen kommentarer:

Send en kommentar