Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

lørdag den 13. april 2013

Tid til en øl - Asahi Black / De 5 Gaarde Tido


13. April 2013

De sidste par dage har stået på mørkt øl – mest af den lettere karakter.  I torsdags var det min fødselsdag og efter en god, men forlænget danselektion kunne jeg i fred og ro nyde en ”Jacobite Ale” fra Traquair. Den hører til blandt  mine absolutte favoritter, og var som sædvanlig en fornøjelse.

I går skulle vi have været til aftensmad i madklubben, men pga sygdom blev det aflyst. Vi fik så arrangeret en dobbelt sololektion i dans, hvor vi fik arbejdet alle standarddansene igennem, samt lidt samba. Som man nok kan se fylder dans temmelig meget lige for tiden, for der er snart opvisning, og vi skal danse på flere hold med forskellige koreografier.

Vi fandt et nyt sted at købe sushi – hos ”Sushi-licious”, der ligger nær ved Nordkraft, hvor jeg arbejder. Det var vældig godt og de havde forskellige japanske øl i køleskabet, bla andet en schwarzbier fra Asahi – ”Black” på 5,0%.

Japanerne har i mange år haft den tyske schwarzbier ( 1995 ) på programmet. Det japanske navn er ”Kuronama” og den er brygget at tre typer ristet malt, bla røget karamelmalt. Man har ikke brugt ristet byg i øllet. Det giver en blød og sødlig smag, der overraskede mig en del. Jeg havde måske forventet en mere anonym øl, men faldt for denne sødligt røgede smag, hvor også en note af engelsk lakrids dukker frem. Glimrende øl fra et multinationalt bryggeri. Vi spiste på danseskolen, så jeg fik ikke et billede, men tog dog flasken med hjem.

Karakter 3+

 
I dag skulle vi holde lidt fødselsdag og samle vores nye gasgrill. Datter og svigersøn kom på besøg og han kunne hjælpe med at samle grillen. Jeg havde købt en ”Fynsk forår” som vi kunne nyde imens, men foråret var ikke samarbejdsvilligt og vi havde det noget køligt udenfor. Så vi ventede med øllen, til vi var færdige og det hele virkede. Til aften kom min bror på besøg og vi grillede koteletter og asparges med bacon og naanbrød. Vi har grillet meget men sjældent over direkte varme, så det var nyt for os. Det blev vældig godt, og vi skal nok få glæde af den nye grill.
Jeg havde set en ny øl i vores lokale Brugs – ”Tido” fra De 5 Gaarde. ”Mørkt specialbryg” stod der på etiketten og jeg tænkte det kunne passe til grillmaden. Tido er et slægtsnavn i familien Frijs fra Frijsenborg, og denne øl skyldes Lensgreve Charles Bendt Mogens Tido Wedell, der ejede Frijsenborg og Wedellsborg fra 1958-92. Godt de har begrænset navnet på øllet lidt.
”Tido” er en tysk dunkel, der er brygget i samarbejde med Harboe. Intentionen er sikkert god med ingredienser fra egne marker, men øllene kommer aldrig helt op at ringe. Om det er Harboe, der har lidt svært ved at give los, ved jeg ikke, men det er deres opskrift der benyttes. Måske skulle man prøve et samarbejde med en anden lokal brygger, der havde lidt mere mod på eksperiment.
Der er en fin aroma af karamel, og noget ascorbinsyre ( det er ikke deklareret, så måske tager jeg fejl ), men smagen bliver ved det jævne.
Karakter 3

Ingen kommentarer:

Send en kommentar