Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

mandag den 15. april 2013

Tid til en øl - Krenkerup Påskeøl


15. April 2013

Dejligt at det er ved at være tid til, at man kan sætte sig på bænken i haven efter arbejdet og nyde solen - og måske en øl i ny og næ. I dag blev det en af de påskeøl, der stod tilbage i skabet – Krenkerup ”Påskeøl”.

Den er brygget efter Das Reinheitsgebot for brygmesteren Constantin Förtner stammer fra Bamberg, og holder de stolte, tyske traditioner højt i hævd. Og godt for det.

Jeg har ikke smagt så mange af deres øl, men syntes godt om deres ”Rauchbier”. De har fået megen ros for deres ”Dobbelbock”, så den må jeg se at få fat i. Det er en øltype jeg godt kan lide.

Men her drejer det sig om ”Påskeøl” på 6,5%. Malten stammer fra egen jord, men er maltet i Tyskland. Der er brugt overgær og humletyperne er både tyske og engelske.

Det er en flot rødbrun øl – med en del slør, men man kan godt ane nogle sløve bobler. Den kraftige skumtop har en lidt gullig nuance. Aromaen er maltet med brød og en smule valnød. Disse noter dominerer også smagen. Men øllet bruser underligt prikkende op i munden, og efterlader en snerpende fornemmelse, som ødelægger det gode indtryk. Det føles som om, det er en meget alkoholstærk øl – ikke at den smager sprittet, men den føles sådan. Det var en anderledes oplevelse, som jeg egentlig ikke brød mig om, så det trækker noget ned på en ellers udmærket maltet smag.

Karakter 3


Ingen kommentarer:

Send en kommentar