Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

onsdag den 17. april 2013

Tid til en øl - Tsingtao Stout


17. April 2013

I går var vi på kinesisk restaurant for at fejre en børnefødselsdag hos vennerne. Der smagte jeg den kinesiske øl Tsingtao. Det er en øl jeg har smagt før, men jeg opdager nu at jeg aldrig har fået skrevet om den her på bloggen. Det må jeg vist råde bod på i nærmeste fremtid.

Bryggeriet Tsingtao blev grundlagt i 1903 af tyske emigranter. Det er Kinas næststørste bryggeri, og tegner sig for 15% af markedandelen. Det ligger i byen Quindao, der er det nuværende navn på byen Tsingtao.

I 1949 blev det nationaliseret efter den kommunistiske magtovertagelse. Dette varede indtil 1990 og fussionerede med tre andre bryggerier i 93. Nu har Anheuser-Busch en stor andel i bryggeriet. Oprindelig blev øllet produceret efter Das Reinheitsgebot, men det er vist desværre ikke længere tilfældet.

Min gode kammerat, Jacob har været på en del forretningsrejser til Kina, og sidst han vendte hjem havde han et par øl i bagagen til mig.

Den ene var en - herhjemme mere sjælden – ”Stout” fra Tsingtao. En god mørk øl på 6,7%. Det meste står med kinesiske skrifttegn, men man kan da læse alkoholprocent.

Det er en kulsort øl med lyst skum. Aroma af ristet malt med en anelse sødme. God fylde. Smagen er ristet malt med noter af sødme og engelsk lakrids. Faktisk minder den en del om den ”Black”, jeg smagte forleden fra japanske Asahi. Det er slet ikke dårlige sorte øl, de brygger på de kanter.

Karakter 3+

 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar