Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

søndag den 7. april 2013

Tid til en øl - Stillwater Lower Dens


7. April 2013

Var til et dejlig kobberbryllup i går, og det blev lidt sent. Men vi skulle alligevel tidligt op for vi havde et par ekstra danselektioner om formiddagen. Så nu er jeg ved at være en smule mødig. Der var snevejr da vi kørte af sted i formiddags, men jeg fandt alligevel en slags forårsøl frem, da vi kom hjem.

Stillwater Artisanal Brewery fra Baltimore, Maryland er begyndt på en ny serie – ”Sensory Serie”, hvor de samarbejder med forskellige musikere for at skabe en øl, der kan stimulere alle 5 sanser. Den første øl i serien er lavet i samarbejde med gruppen ”Lower Dens”, der også stammer fra Baltimore, der laver meget eksperimenterende elektronisk musik. På den måde passer de to partnere godt sammen – de vil begge udforske og udfordre deres verden. Denne øl er inspireret af sangen ” In the end is the beginning”, der er et 12 min langt, temmelig ensformigt nummer. Det er ikke lige min stil – der sker simpelthen for lidt, men det har sin egen specielle lyd og stemning. At denne grå lyd-collage så ikke passer så godt til den gyldne smukke øl er en anden sag.

”Sensory Series v. 1 – Lower Dens” ( 6,0% ) er en gylden øl, der får et lidt anderledes gråmeleret skær, når bundfaldet kommer med. Den kan måske anbefales at holde bundfaldet væk, så er den i hvert fald smukkere at se på. Og der skal jo være noget for alle sanser i denne serie. Når kapslen knappes af ryger det lidt fra flaskemundingen, som var det en kanon, der var blevet affyret. Skummet knitrer lystigt, så der er noget for alle sanser. Den er brygget med hibiscus og dette er med til at give den en frugtig, forårsagtig aroma, hvor blomst og sød orangefrugt blandes sammen. Min første tanke gik i retning af ”Fynsk Forår”. Den giver en snerpende, tør fornemmelse i munden. Det er som om der er kommet lidt bitter skal med, for smagen er ikke nær så sød som duften. Her er kommet et syrlig/bittert strejf ind over – ikke så meget fra humle, som fra frugt. Orangemarmelade, tænker jeg og det er egentlig ikke positivt, for det bryder jeg mig ikke om. Her er det dog ikke så dominerende, men alligevel nok til at tage lidt af glæden fra oplevelsen.

Karakter 4

Det skal bliver spændende at se, hvilket konstellationer der vil komme fra bryggeriet fremover.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar