Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

fredag den 15. april 2016

Tid til en øl - Basement Beer Bar / Beerbliotek





15. April 2016


I dag havde Basement Beer Bar i Aalborg øl fra det svenske bryggeri Beerbliotek på 11 haner. Jeg stiftede første gang bekendtskab med dem på Nordic Brew Festival i 2014, og har også selv haft tre bryg med, da vi i Ølentusiasterne have smagning med nordisk øl. Det er et spændende bryggeri og nu var muligheden for at smage nogle nye øl der. Brygmesteren ville dukke op i baren, men desværre først efter jeg var engageret i noget andet.


Jeg lagde ud med en bock med et sigende navn ” More Bang For Your Bock”. Så har man jo lidt ide om, hvad man kan forvente. Den er på 7,2%, hvilket jo ikke er så unormalt – i hver fald ikke for en dobbeltbock. Det er en øl der er brygget til påsken og den er tilsat orangeskal og let humlet.
Det er en uklar øl med en dyb rødbrun farve. Duft af blomme og frugt. Smagen er frugtagtig i begyndelsen, men afløses af en lidt skarpere smag fra humlen. Selvom den kun er ”let humlet” er der en tydelig bitterhed i afslutningen.

Karakter 4


På programmet stod også en specialitet, som jeg ikke har smagt særlig meget af – en ”Berliner Weisse”. Jeg har kun tidligere smagt en udgave fra Nøgne Ø, og jeg er aldrig stødt på en ægte. Da jeg som skoledreng besøgte Berlin, hørte vi om denne øl – med frugtsmag, og det lød ikke så tiltalende. Men nu skulle jeg da prøve denne svenske udgave.

”A Passion for Gingers” er kun på 3,8%. Den er bleggul, men uklar så man kan ikke se igennem. Det ligger i typebetegnelsen, at der er hvede i – og navnet hentyder til at der også er tilsat passionsfrugt og ginger ( ingefær ). Duften er syrlig med citron, passion og stjernefrugt. Meget skarp og snerpende, men samtidig yderst forfriskende. Jeg synes ikke ingefæren trænger igennem, men smagen er præget at syrlige frugter, så den spiller jo ganske givet ind. Samtidig er der en sødlig note af frugtvingummi. Som læskende, forfriskende lav-alkoholøl er den mere interessant end mange at de mere traditionelle forsøg på alkoholsvage øl, men der er jo nok nogle, der vil mene at det ikke rigtig er øl.

Karakter 3+


Derefter fulgte en øl til herreværelset – med lædermøbler, mahognytræ og cigarer. Det er øl nr. 150 og ligesom øl nr. 100 er det en kraftig barley wine på 10,0%.  ”2016 is so 2015” er n rødlig øl med fint, hvidt skum. Duft af malt og mørkt brød med en lidt tung blomsteragtig humlearoma oveni. Det er ikke friskhed, der præger den, men eftertænksomhed i studerekammeret.

Karakter 4


Inden vejen gik til endnu danseaften, sluttede jeg af med en imperial stout for at sætte gang i det naturlige sway. ”Endles Darkness” er på 11,0% og hentyder til de lange, mørke vintermåneder i Sverige, der – i hver fald – nordpå kan føles endeløse. Sort øl med beige skum. Duft af tørret frugt, sveske og let ristet malt. Den har en vældig god fylde. Humlen træder mere i karakter i smagen, selvom den på ingen måde overtager indtrykket. Det er en lettere udgave at en imperial stout, men balancen er fin, og man behøver jo ikke altid at overdrive, for at blive forstået.

Karakter 4+

Ingen kommentarer:

Send en kommentar