Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

onsdag den 27. april 2016

Tid til en øl - Reinheitsgebotsmagning 4 / Weiherer / Autenrieder / Kaiserdom



27. April 2016

For nogle år siden var jeg i Bamberg, der er den vigtigste ølby i Ober-Franken. Byen har ni privatbryggerier og er især kendt for deres røgmalt, der giver en meget karakteristisk røgsmag til deres øl.

Viereth-Trundstadt er naboby til Bamberg og her finder man bryggeriet Kundmüller, der brygger ølserien Weiherer ( opkaldt efter området )



Bryggeriet stammer fra 1835, men har de sidste år ekspanderet en del og vundet mange priser ved ølfestivaler – senest i 2014 for deres Rauchbier. Og jeg troede faktisk, at det var en rauchbier, vi skulle smage ( hvilket jeg fik bildt de andre ind ) men det er en dunkel.



Der står endda ”Unser Dunkles” på etiketten, men den bærer navnet ”Urstöffla” og det var i forbindelse med det begreb jeg stødte på rauchbier. Vi var noget skuffede, da vi åbnede flasken, for der bredte sig ikke den velkendte dufr at røg i stuen, så her efterfølgende har jeg søgt på ordet. Jeg kan ikke finde noget på nettet, og min ordbog har kun ordet ”stoff”, der betyder ”stof”, ”emne”, men åbenbart også kan betyde ”øl”.
Så ”Urstöffla” er måske bare deres oprindelige øl – i dette tilfælde en dunkel.

Den er på 5,2% og har en dejlig maltet og spændende duft, men uden røg. Vi syntes måske, vi kunne ane begyndelsen af en antydning af røg i baggrunden, men det var nok ønsketænkning. Den har en kraftig og fyldig krop og en behagelig smag, men vi var lidt skuffede.

Karakter 3+


Der var ikke noget forslag til rækkefølge med smagskassen, så jeg satte selv øllene i rækkefølge uden at kende andet end navn og øltype. Men det var klart at den sidste øl i smagningen skulle være den eneste bock – den eneste øl over 6,0%.

Autenrieder ligger i Schwaben og er et slotsbryggeri. Det blev grundlagt af  Heinrich de Lapiere i 1650, og var på adelige hænder indtil 1912, hvor Alois Rudolph købte det. Han overgav det i 1964 til sin nevø Leonhard Feuchtmayr og hans familie driver det stadig.


Det er naturligvis ham, der lægger navn til deres ”Leonhardi-Bock” på 7,5%. Det er en mørk doppelbock med kraftig smag – en god afslutning på smagningen. Det var lidt sent, vi kom til øl af den kaliber, men bedre sent end aldrig.

Karakter 4


Der fulgte også et smageglas med pakken, men det kom ikke i brug, da vi var mange. Så her i aften har jeg indviet det, naturligvis med en tysk øl.

Kaiserdom ”Kellerbier” er en god hverdagsøl, som kan købes for billige penge i den lokale Brugs. Den er ufiltreret, og jeg synes, det giver lidt mere smag og fylde til disse lyse tyske øl. Den er sødlig i karakteren med smag af byg – humlen er ikke fremtrædende

Karakter 3+

Ingen kommentarer:

Send en kommentar