Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

mandag den 10. oktober 2016

Tid til en øl - 10 års Øljubilæum / Aventinus Eisbock


10. Oktober 2016

En af de andre store overraskelser for 10 år siden var ”Aventinus”. En Doppel Weizen Bock på 8,2%. Igen et begreb jeg aldrig havde hørt om og en smag jeg aldrig havde drømt om. Jeg kendte intet til selv almindelige weissbier, og denne eksplosion af smagsnoter fra malt og gær var overvældende.
Der var – og er – en øl, der skiller vandene. Vi var to, der syntes, den var fantastisk – tre, der godt kunne drikke den og to, der hældte den ud i vasken. Og det mønster så jeg tre uger efter, da jeg holdt den første smagning for mine kolleger. Der er mange mennesker, der ikke sætter pris på weissbier. Men for mig står den som en af de store tyske øl.

Her til jubilæet syntes jeg, vi skulle opgradere den til Eisbock-udgaven på 12,0%. Den har jeg selv smagt tidligere, men jeg har vist ikke haft en eisbock med til smagning. Eisbock opstod – efter sigende – da en bryggerlærling glemte at tage øllet ind en kold vinternat, og næste dag var det frosset til is. Han fik besked på at rydde op og smide øllet ud, men kom ophidset tilbage og sagde, at de skulle smage det øl, der var tilbage mellem isen. Når vandet er frosset væk er det alkoholen, der er tilbage. Det er stærkt, det er sødt og det er jo to faktorer, der passer mig fint.

Selvom jeg elsker søde øl, kan jeg dog bedre lide originalen. Denne bliver næsten for sød og for vinøs, men det skal da ikke afholde mig fra at smagen den igen engang.


Karakter 4+

Ingen kommentarer:

Send en kommentar