Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

torsdag den 27. oktober 2016

Tid til en øl - Ægir Vetlebror

27. Oktober 2016

Jeg skulle egentlig have ventet med denne øl i nogle dage, for det norske navn ”Vetle” har navnedag 1. november. men som altid smager jeg på øllet, før jeg finder oplysninger om det. Det er ikke altid en fordel.

”Vetlebror” er fra det norske bryggeri Ægir. Der er en session IPA på 4,7% - eller som de siger i Norge – en ”butiks IPA”. I Norge kan man jo ikke købe stærkt øl i almindelige butikker. ”Vetle” er et mandsnavn men betyder åbenbart også ”lille”, så ”Vetlebror” betyder altså ”Lillebror”.

Ægir producerer også en India Pale Ale på 6,0%, og måske er det baggrunden for navnet af denne lettere udgave. IPA er en øltype som brygger Evan Lewis tidligere var skeptisk overfor, men er nu ved at finde ind til den. ”Vetlebror” har en anderledes humleprofil end ”India Pale Ale”. Her er det Galaxy, der giver smag og Galena der giver bitterhed.

Det er en uklar, orangegylden øl med luftigt, hvidt skum. Der er en behagelig frisk humlearoma med citrus, sød grape og fersken på dåse. Det er en friskende øl – let at drikke, men jeg er efterhånden ved at opdage, at jeg er til mere fylde og sødme, når jeg skal have bitre øl. Denne er lidt for tør til min smag. Men det må siges at den er forfriskende og den let eksotiske smag er udmærket.

Karakter 3+


Ingen kommentarer:

Send en kommentar