Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

tirsdag den 4. oktober 2016

Tid til en øl - 10 års Øljubilæum / Henriks Summertime


4. Oktober 2016

Til vores første ølsmagning var alting nyt for mig. Den 3. øl på listen var en ”India Pale Ale” fra Raasted nær Randers. Jeg havde jo læst om øltypen IPA, som jeg aldrig havde hørt om før, og syntes det lød vældig spændende. Og nu havde jeg jo lige smagt en spændende ny humletype som jeg godt kunne lide, så jeg var spændt. Raasted lavede på det tidspunkt to udgaver – med Cascade og First Gold. Det var den sidste vi havde med.

Jeg kan se på mine noter fra dengang, at jeg har skrevet: ”udmærket smag, men sur og dårlig eftersmag”. Det er ganske givet ikke helt retfærdigt overfor øllen. Jeg var ret sikker på, at det var ”First Gold” humlen, jeg ikke brød mig om. Det faldt mig ikke ind, at det kunne være doseringen af humlen – bitterhedsniveauet jeg ikke kunne lide.

Det var først noget tid senere, hvor jeg smagte ”Bigfoot” fra Sierra Nevada. Jeg kunne jo lide deres ”Pale Ale” så jeg kunne sikkert også lide deres Barley Wine. Men det var det samme oplevelse. Næsten udrikkelig. Det var kun med mandsmod og viljestyrke, jeg fik den drukket. Og jeg opdagede, at jeg ikke er så meget for høj bitterhed.

Året efter tog jeg den med til en ølsmagning, for at teste mine kollegers humlegrænse - og til min store forbavselse syntes jeg nu godt om den, og den er blevet endnu bedre siden. Jeg havde trods alt vænnet mig til højere bitterhed i løbet at et års tid. Jeg er dog stadig ikke til bitterhed for dens egen skyld. Der skal også helst være noget smag.

Jeg havde udskudt IPA’en til senere i programmet, men en af vennerne havde taget en af hans egne øl med. Henrik er meget involveret i etableringen af Vrå Bryghus, der skal ligge i den gamle stationsbygning i Vrå. Han er en af de bryggere, der skal levere øl til hanerne. Og han har en spændende øl på programmet, som han havde justeret lidt i forhold til det vi kendte. Han ville lige høre vores vurdering.


”Summertime” er en IPA på 8,0% brygget med Cascade og røgmalt. Den har tidlegere også været i en IRA udgave. ”Summertime – and the hopping is easy”, men denne gang var der skruet noget op for bitterheden og lidt ned for røgmalten. Et par af de nye i klubben syntes, at den var lidt for humlet. Det mindede om min første erfaring med IPA, 
Men vi andre var enige om at humleniveauet var fint. Det klædte den med lidt mere bitterhed. Det gav et tydeligere IPA-præg. Jeg kunne personligt godt lide lidt mere røgsmag, men det er nok et godt træk, at nedtone den lidt, hvis ”Summertime” bliver en af de faste øl i Vrå Bryghus. Erfaringen viser at de fleste lige skal vænne sig til røg i øl.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar