Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

fredag den 14. oktober 2016

Tid til en øl - Basement / Brewfist / Amager / Evil Twin


14. Oktober 2016

Det er altid muligt at få en god fredagsøl på Basement Beer Bar i Aalborg. Og det er efterhånden længe siden, jeg har valgt en IPA fra kortet. Men efter vores ølsmagning, hvor jeg nød ”Ruination” fra Stone Brewery valgte jeg en DIPA fra italienske Brewfist – i håb om at den måske kunne falde i min smag. Jeg havde en teori om, at høj alkoholprocent giver mere maltsødme og fylde til øllet, så jeg ikke sidder tilbage med ren bitterhed. Det synes, jeg nemlig ikke særlig godt om. Nikolaj fra Basement kan selv godt lide de bitre, tørre udgaver, men mente også at Brewfist var et godt bud til mig.
”2Late” hedder deres øl på 9,5%. En flot øl med udseende af flydende guld. Den har en fin duft af mango og grape, men jeg er ofte blevet snydt af en dejlig humleduft, bare for at opdage, at det hurtigt forsvinder fra smagen. Det er en skarp og frisk oplevelse, men der er masser af maltsødme. Den virker næsten sukret, men der er en god og tydelig bitterhed i eftersmagen. ( Chinook, Columbus, Centennial og Galaxy ). Den falder i min smag, så måske er det de alkoholtunge IPA’er, der passer mig bedst. Navnet ”2Late” hentyder til, at når man opdager, at den er på 9,5%, er det ”for sent”


Karakter 4


Der var tid til endnu en øl og valget faldt på ”Fru Frederiksen” fra Amager. En øl jeg ikke har smagt i lang tid ( 2011 ). Jeg kan se, at min opfattelse ikke har ændret sig meget siden dengang. Kulsort med en dejlig duft af kaffe og chokolade. Den sætter fine ringe på glasset. Alkoholprocenten er 7,0%. Det er ristet malt, kaffe og chokoladesødme, der balanceres af den god bitterhed fra humlen ( Centennial )

Karakter 4


Min kone var på Nordkraft for at undervise, og da hun endnu ikke var dukket op blev Nikolaj og jeg enige om, at der var både tid og grund til endnu en øl. Evil Twin havde en fadlagret ”Barleywine” på kortet. Den havde jeg ikke smagt til 2 års jubilæet, så nu var der en mulighed. Det er en 12,0% øl, der er lagret på Ben Nevis Whiskyfad fra 2010.

Det er en spændende øl med masser af indtryk. Der er malt og moden frugt, alkohol og toffee, Smag af blomme i madiera, kirsebærlikør ( ? )  og en smule toffee i slutningen. Bitterheden er ikke fremtrædende

Karakter 5 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar