Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

lørdag den 24. oktober 2009

Tid til en øl - Costa del Sol / San Miguel Especiel / Selecta

24. Oktober 2009
Netop hjemvendt fra Spanien – Costa Del Sol – hvor vi har haft en uge med sol og varme. Vi havde lejet en lejlighed ved Cala de Mijas, og den lå med fin udsigt over havet og golfbanen. Vi spiller ikke golf, men der var mange andre feriegæster, der havde golftaskerne med. Den første eftermiddag brugte vi på at købe lidt ind og lære den lille by at kende. Om aftenen spiste vi på en restaurant, hvor vi fik sværdfisk, hvilket jeg aldrig har smagt før. Det var udmærket – fast i kødet, men en anelse tørt. Der var optræden ( det var lørdag aften ) af en ung dame, der sang ( udmærket ) til et Play Back, mens hun udførte sensuelle dansetrin. Jeg sad med ryggen til, så jeg havde ikke så meget fornøjelse af det.
Jeg bestilte en øl til maden, men ved faktisk ikke, hvad jeg fik. Efter at have smagt adskillige spanske øl, ved jeg det stadig ikke. De spanske øl er ret ensartede.
Næste dag kørte vi op i bjergene til byen Ronda, der er delt i to af en dyb kløft.
Tre broer fører over kløften. Den ældste er en gamle arabiske bro, så kommer den ”Ponto Alto”. De ligger tæt ved hinanden, hvor kløften er mindre. Men den nyeste bro fra 1800tallet fører over på toppen af bjerget.
I et af husene langs kløften er der en trappe hugget ud inde i klippen, så man under belejring kunne komme ned til flodens vand. Det er en spændende, men anstrengende tur. Man kan også se de arabiske bade med stjerneformede vinduer i loftet.
Efter Ronda tog vi til Cueva del Gato – en grotte i nærheden, hvor et lille vandfald byder en velkommen. Men det er snyd, for adgangen til det indre af grotten er spærret. Et rigtig idyllisk sted, hvor mange spaniere havde frokostkurven med.
Lidt sydligere finder man Cueva de la Pileta med mange vægmalerier, men vi havde glemt Siesta’en, så vi kom lige i middagslukningen.
På en lille kro i bjergene fik vi et godt måltid og jeg bestilte en San Miguel ( eller rettere – det var det de havde )
San Miguel skrev jeg om i august 08
”I Spanien er det førende mærke ”San Miguel”, der egentlig stammer fra Filippinerne. Bryggeriet blev stiftet i 1890, men fra 1946 blev der også brygget i Spanien på licens. Det er en lys gul øl, med mange fine bobler. De giver en forfriskende fornemmelse. Procenten er på 5,4%. Smagen er ret neutral – standard – og den efterlader en kortvarig, let metallisk bitterhed.”
Det er lidt samme indtryk, men omgivelserne var bedre, så derfor sniger karakteren sig lidt op. Der er en frisk, lidt citrusagtig syrlighed. Flere sydlandske pilsnere er tilsat ascorbinsyre, men det fremgår ikke af deklarationen, selvom det er den citrusnote, jeg fornemmer. Jeg lagde mærke til at skummet sætter sig i fine gardiner på glasset.
Karakter 3
I et supermarked fandt jeg en anden øl fra San Miguel. En guldøl ved navn ”Selecta” på 6,2%. Det er en mørkgylden øl med små bobler og hvidt skum. Duften er mere maltet en den traditionelle ”Especial”. Den fylder godt i munden, men er samtidig temmelig prikkende. Der er en overraskende sprittet smag ( så stærk er den jo heller ikke ) og der sluttes af med en god bitterhed i eftersmagen.
Karakter 2+

Ingen kommentarer:

Send en kommentar