Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

lørdag den 31. oktober 2009

Tid til en øl - Weltenburger 1050

31. Oktober 2009
I går afholdt vi den sidste deciderede ølsmagning på arbejdet. Vi skal fremover fussioneres med en anden skole, og der laver vi sikkert også ølsmagninger – for at lære hinanden at kende. Men det var sidste gang i dette regi.
Det var en tysk ølsmagning. Da jeg i sin tid begyndte at interessere mig for øl, syntes jeg at tysk øl var lidt kedeligt. Det meste er undergæret og uden de spændende tilsætninger, man kender fra Belgien og USA. Det tyske Reinheitsgebot lægger jo en dæmper på den slags, men efterhånden er jeg blevet gladere for den tyske øl og har opdaget, at også her er der stor variation i udtrykket. Det hårde vand i Nordtyskland giver en anderledes pilsner end den sydtyske. Der er Altbier øl fra Düsseldorf, Kellerbier fra Franken, Schwarzbier fra Thüringen og Rauchbier fra Bamberg.
Jeg ville have været en tur i Tyskland for at finde de mere specielle øl, men det blev ikke til noget, så jeg fandt, hvad jeg kunne her i Aalborg-området. Og jeg må sige at den tyske øl ikke er godt repræsenteret – det er mest Franciskaner og Erdinger ( og de er også udmærkede ), men der er ikke mange forskellige mærker her. Alligevel lykkedes det at lave en spændende og varieret smagning, men en af øllene var også hentet med hjem fra Costa del Sol ( Beck’s Pilsner – jeg kunne ikke finde nogen repræsentant for nordtysk pilsner i området ).
Der er mange tyske bryggerier – ikke nye små mikrobryggerier, men gamle lokale bryggerier, der har produceret kvalitetsøl gennem århundreder. Til denne ølsmagning fandt jeg et par nye, jeg ikke selv kendte og nogle af de gamle sikre kendinge. Men jeg fik ikke fat i Altbier, BerlinerWeisse eller nogle af de store bryghuse fra München.
  1. – Maisel’s Weisse Original
  2. – Weltenburger Kloster 1050
  3. – Beck’s Pilsner
  4. – Bayreuther Zwick’l
  5. – König Ludwig Dunkel
  6. – Köstritzer Schwarzbier
  7. – Schwaben Weihnachtsbier
  8. – Andechser Doppelbock
  9. – Aecht Schlenkerla Rauchbier
  10. – Aventinus Eisbock

”Weltenburger 1050” er en jubilæumsøl. Bryggerier er det næstældste i verden, og det ældste der stadig er knyttet til et kloster. Det ligger ved et sving ved Donau.
Det er en Märzen på 5,5%. Maltet duft og en sødlig, lettere maltet smag. Bitterheden i eftersmagen er lav.
Karakter 3+
Indkøbt i Metro, der også har Barock Dunkel fra samme bryggeri.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar