Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

mandag den 14. februar 2011

Tid til en øl - La Trip des Schounes


14. Februar 2011

Det har taget lidt tid at finde ud af, hvad ”La Trip des Schounes” betyder. Mine franskkundskaber er jo ikke gode, så jeg tog ordbogen til hjælp, men der findes ordet” trip” slet ikke. Det nærmeste jeg kom, var ”tripe”, der udtales ligesådan, men som betyder ”indvolde”, så det er det heldigvis ikke.

Der er naturligvis et ordspil med det belgiske ølbegreb ”triple”, for det er lige sådan en øl det er. På etiketten står der ”avec epices”, der betyder ”med krydderier” og ser man nøje efter, opdager man, at bladene på billedet er ”hamp”. Det er altså en hash-øl, og det er dette trip, navnet hentyder til. Dog skal man ikke forvente en psykedelisk rejse – ej heller at politiet pludselig sparker døren ind, for der er ikke noget hallucinerende i denne øl. Som i andre hamp-øl er den fuldkommen uskadelig. Men det giver vel noget til smagen.

Det er en orangegylden øl på 8,0% . Der er et kraftigt slør, og man kan kun ane de mange bobler. Skumdannelsen er svag. Der er en krydret duft med appelsin og fersken. Jeg synes ikke, man fornemmer hamp. Heller ikke i smagen, der virker mere traditionel end jeg havde ventet. Den er frisk og lidt skarp med krydderi, der sikkert er koriander og hamp.

Karakter 3+

Øllet vandt guld i 1999 ved ”Coupe des Nations” i Quebec.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar