Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

mandag den 21. februar 2011

Tid til en øl - Midrfyn X-Porter


21. Februar 2011

Så er det ferietid, og vi skal besøge vores ældste datter, der for tiden studerer i Alicante. Der er temperaturen næsten 20 grader højere end herhjemme, så vi glæder os. Men mest naturligvis til at se hende igen.

Inden vi tager af sted, skal jeg lige have afgivet min stemme i ”Årets Ølvalg”, og det er bestemt ikke let.

Jeg har nu smagt alle finalisterne – dog ikke på en gang. Den sidste åbnede jeg her til aften. Det var ”X Porter” fra Midtfyns Bryghus.

Navnet spiller selvfølgelig på ”Eksport”,  og at X er lidt mystisk. Men på etiketten nævner man, at” der er brugt x-tra gode råvarer, en x-tra brygmester ,x-tra meget humle og x-tra meget kærlighed til øllet”. Noget af det er naturligt en sludder for en sladder, men den x-tra brygmester er Menno Olivier fra De Molen i Holland. De 2 bryggerier delte stand på sidste Ølfestival og blev åbenbart enige om et fælles bryg. Og De Molen er bla, kendt for deres gode stouts. Det kan mærkes i denne bryg, selvom Midtfyn jo også selv har præsteret flotte resultater med bla. ”Imperial Stout”, der vandt afstemningen for nogle år siden ( 2007 ). Jeg har ikke omtalt ”Imperial Stout” her på bloggen, hvilket egentlig undrer mig. Jeg må indrømme, at jeg ikke umiddelbart kan sige, om de 2 øl smager meget forskelligt – der er nogle forskellige i alkoholprocent og brygmetoder, men om forskellen i udtrykket er markant, ved jeg ikke.

”X Porter” er på 8,0% og bitterheden når op på 106 IBU. Det er en kulsort øl med groft, brunt skum. Meget dejlig duft af kaffe, chokolade og tydelig humle. Det giver høj kompleksitet. . Den føles let i munden, måske lidt pågående, men der er en fyldig smag med ristet malt, chokolade og et lille strejf af syrlighed. Derudover gør den høje humlebitterhed sig også gældende, og den bliver hængende i en lang eftersmag.

Karakter 5

Alle 10 finalister er smagt, og der har været både mørke og lyse øl iblandt, så variationen har været fin. Men er der en øl, der tydeligt træder frem som noget nyt og anderledes? De sidste par år har der været rom og chili i vinderøllene, men i år er der eksperimenteret mindre.

Hvilke kriterier skal jeg stemme efter. Jeg har nævnt, at Randers Bryghus’ ”Hoppy Sundown” var en enlig svale, der ikke længere kan købes, og det skal måske være en betingelse, at man kan smage vinderøllet. Nogle af øllene er gode, men almindelige øl, der ikke tilføjer så meget nyt, men det er måske heller ikke nødvendigt. En god øl må kunne vinde, fordi den er god. Det skal i hvert fald ikke være et krav, at man skal tilsætte mystiske ingredienser, så ved vi slet ikke, hvor det kan ende. På den anden side – en god stout er en god stout, men adskiller den sig nok fra en tidligere vinder?

Jeg synes alle 10 finalister er gode bryg, men de brænder ikke helt igennem. Tidligere år har der været øl, som jeg var fuldstændig klar over var årets bedste, og det var ikke altid, de nåede finalen. Men i år har det være lidt mere på det jævne. Det skal blive spændende at se, hvem der vinder, men det betyder nok egentlig ikke så meget for mig.

Det bedste ved afstemningen er, at den sætter fokus på ØL i medierne.

5     Midtfyns Bryghus X Porter

4+   Midtfyns Rough Snuff

4     Hornbeer Vinterporter

       Randers Hoppy Sundown

       Vestfyn Willemoes Jul 2010

3+   Hornbeer Hophorn

       Indslev Hvede IPA

       Thisted Dark Ale

       Thisted Jule Ale

3     Jacobsen Pale Ale

 
Men nu skal jeg pakke kufferten til ferien
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar