Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

mandag den 28. februar 2011

Tid til en øl - St. Peter’s Cream Stout


28. Februar 2011

I går aftes kom vi tilbage fra en dejlig tur til Alicante i Spanien. Vores kufferter kom desværre ikke med, så de blev først leveret her til aften. Vores ældste datter studerer et semester ved universitetet i Alicante og det var dejligt at se hende igen.

Vi boede midt i byen og havde lejet en bil, så vi kunne køre ud til universitetet. Og det er ikke nogen nem trafik på de kanter. Der er mange ensrettede gader, og de spanske bilister kører hårdt til og overhaler både uden og inden om. Og de parkerer, hvor de vil – gerne i 2. position. Hvis bare man tænder katastrofeblinket er alt åbenbart i orden. Her bruges det til at signalere – ”jeg ved godt, jeg holder ulovligt, men er nødvendigt”. Jeg frygtede at lave buler i bilen, men vænnede mig til trafikken efterhånden.

Vi parkerede i en underjordisk parkeringskælder med en nedkørsel ”a la Rundetårn”. Det var vanskeligt for 2 biler at passere og båsene var meget smalle. Og den ene morgen fandt vi en bule i bilen, hvor en eller anden havde bakket ind i højre forskærm. Men de var ret ligeglade hos udlejningsfirmaet, da vi afleverede den.

Min datter skulle jo passe sine timer om dagen, så vi tog på sight-seeing ved havnen og til toppen at fæstningen

 
Vejret var dejligt og temperaturen kom hver dag over 20 grader. Det var mere køligt om aftenen, men vi kunne dog sidde ude med en trøje på.
Fredag og lørdag havde min datter fri, og vi kunne være sammen hele dagen – på shoppingtur og biltur til Elche og Altea. Det er en utrolig smuk by med en fantastisk udsigt mod Penon de Lfach – en klippe, der rejser sig af havet ligesom Gibraltar.



Vi kørte ind i landet til Guadalest, hvor der ligger en gammel borgruin på en skarp klippekam. Med en flot udsigt til en smaragdgrøn sø.
 
 
Jeg skriver alt dette her, for der er desværre ikke meget øl at skrive om. Dels skulle jeg altid køre bil fra universitetet og dels var der ikke rigtig noget spændende øl at smage. Det blev til et par typiske spanske pilsnere – San Miguel og Alhambra, så jeg måtte vente til i dag, hvor jeg så endelig kunne åbne en noget mørkere øltype.
 
 
”Cream Stout” fra St. Peter’s Brewery i Suffolk, England. Bryggeriet ligger i en 4-længet gård, hvor hovedbygningen er fra 1280. I 1539 blev østfløjen bygget, og man huggede stenene fra Flixton kloster, der var blevet lukket 2 år tidligere at Kong Henry VIII.
”Cream Stout” er en kulsort øl på 6,5%. Den har en kraftig lysebrun skumkrone med grove bobler. Den er lavet på en blanding af 4 forskellige malttyper og man har tilsat Fuggles og den nyere Challenger humle.
Aromaen er præget af ristede noter og en dejlig sødlig duft af toffee og flødekaramel. Den er letdrikkelig og ligger let i munden.
Smagen indledes af engelsk lakrids og ristet malt, som balancerer det sødlige toffee-præg, der ellers let kunne være blevet vammelt. Afslutning med ristet bitterhed.
Karakter 3+

Ingen kommentarer:

Send en kommentar