Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

fredag den 4. januar 2013

Tid til en øl - To Øl Baltic Frontier

Jeg synes hele tiden der er problemer med at oploade billeder. Nu kommer der ikke en knap frem så jeg kan gennemse mine mapper.
4. Januar 2013



Også i dag var der kursus for alle undervisere på kulturskolerne i Nordjylland. Vi var samlet til etn spændende foredrag om musik og hjerneforskning. Måske ikke noget vi kan bruge så meget i vores daglige undervisning, men det var spændende at høre om.

Efter mødet var der en lille pause inden min kone og jeg skulle i biografen for at se ”Life of Pi” – en meget flot film, især visuelt, men historien er også god.

Pausen benyttede jeg til at besøge John Bull, hvor der er nye øl på flaske i denne måned. Et par stykker at Mikkeller, som jeg må smage senere ( den ene er med chili, og det er jeg ikke så meget for, men smages skal den vel ). Founders ”Dirty Bastard” sluttede dagen af, men den har jeg smagt og skrevet om tidligere.

Men også To Øl havde en ny øl med på kortet. De har tidligere brygget øl med navnet ”Frontier” – både ”first” og ”final”, men denne gang er det ”Baltic Frontier”. Denne øl er en hyldest til den fælles ølkultur, der hersker mellem Skandinavien og De Baltisk Lande. I denne del af verden har det længe været undergæret øl, der har domineret, og derfor kan det undre, at man har valgt en overgæret IPA til at fejre det.

Denne IPA er dog ”skandinaviseret” ved tilsætning af enebær og havtorn. Etiketten er holdt i grå/hvide farver, og giver et godt billede at det høje, kolde nord og den isdækkede tundra. Øllet har derimod meget mere kraft og varme i sig.

Det er altså en speciel IPA på 6,5%. Uklar og orange står den i glasset og gløder – med en fin snedækket top. Der er brugt amerikansk humle ( Centennial, Columbus og Cluster ), og det giver en dejlig frisk aroma, af citrus, pine og især mango. Frisk i munden med en god fylde. I smagen fornemmer man kortvarigt gran og citrus. Jeg kan ikke rigtig finde enebær, men havtornen dukker op og afslutter med en bitter bitterhed. Jeg er måske ikke så begejstret for den type bitterhed, men den adskiller sig fra det mere traditionelle.

Karakter 4

3 kommentarer:

  1. Hej Steen.

    Jeg er blogger på "Øl og Shit". Jeg har en side der hedder "Øl Folket" er det i orden jeg smider dig en på den?

    Mvh Kasper
    http://www.ologshit.blogspot.dk/

    SvarSlet
  2. Hej Kasper. Jeg har set din blog og det er fine anmeldelser du laver. Du må gerne sætte mig på, og jeg må se at få sat dig på mine links.
    Hilsen steen

    SvarSlet
  3. Hej igen Steen.

    Jeg har nu puttet dig ind på min blog :) Tak og i lige måde.

    Mvh Kasper

    SvarSlet