Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

søndag den 17. marts 2013

Tid til en øl - Odin's Tipple

 
17. Marts 2013

Haandbryggeriet blev grundlagt i 2005 af Jens Maudal, Rune Eriksen, Arne Heide og Eigil Hilde. Det ligger i Drammen, Norge.

Jeg smagte deres ”Haandbic” for et par år siden. Jeg havde på en restaurant i Stavanger ønsket en strout ( dark force ), men den var alligevel ikke på lager, og derfor fik jeg en anden fra samme bryggeri. Det var så ikke en stout, men derimod en syrlig, spontangæret  øl.

Forleden så jeg ”Odin’s Tipple” i Ølkonsortiet, og købte den med hjem. Det er ikke en trykfejl – der skal ikke stå tripple. Selvom jeg egentlig havde læst undertitlen ”Dark Norse Ale”, da jeg købte øllet, blev jeg overrasket da jeg hældte den op. Havde forventet en lys tripple. Min korttids-hukommelse er åbenbart ikke for god.

”Tipple” betyder ” alkoholisk drik” og som verbum ”at drikke sig fuld, pimpe, bælle” – selvom jeg ikke synes pimpe og bælle helt er det samme. Odin var den øverste gud i Valhal, og vi ser ham  siddende med sit store drikkehorn, fyldt til randen af ( lyst ) øl.

Men denne øl er altså en ”imperial stout” - bestemt til at drikkes foran pejse en råkold vinteraften. Nu har vi ingen pejs, men ellers passer det meget godt.

Det er en kraftig sag på 11,0%. Sort med mørkt, brunt skum, der hurtigt eroderer under højlydt knitren. Duft af ristet malt, røg og en anelse alkohol. Havde måske forventet en tyktflydende væske i stil med tjære, men den er overraskende let, i hvert fald i den sammenligning. Der skulle være tilsat en enkelt streng af vildgær, hvilket måske er medvirkende til, at den ikke er for tung. Sødme, chokolade, ristede noter og røg i smagen. Alkoholen er godt skjult, og der afsluttes med en markant bitterhed. En virkelig vintervarmer.

Karakter 4

Ingen kommentarer:

Send en kommentar