Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

lørdag den 13. april 2024

Tid til en øl - Alfabetsmagning T - X


13. April 2024

Det kan lyde voldsomt med 30 øl til en smagning, men vi havde sat god tid af til det, så alle kunne være med. Alligevel kan der godt melde sig en form for mæthed, men erfaringen har vist, at det først indtræffer omkring øl nr 35. Da vi holdt Marathonsmagning, var det i alt fald der, et par af deltagerne mødte muren. Så vi regnede med, at vi ville komme sikkert gennem aftenen - og det gjorde vi heldigvis også.

Ter Dolen er et belgisk bryggeri, der i 1994 etablerede sig i vognporten til middelalderborgen i Helchtern, Limburg. I begge verdenskrige var slottet besat af tyskerne, og derefter gik det i forfald, indtil Mieke Desplenter erhvervede slottet i 1993 og begyndte en restaurering.

Deres 'Winter' er en mørk øl på 9,1%. Den har en flot kastanierød farve og et pænt skum. Duft af frugt og sødme. Der er tilsat honning og kanel. Smag af frugt, krydderi og lidt sødlig rom.

Karakter 4

Ugly Duck har været på banen siden 2012, som den lille grimme ælling til den flotte svane, Indslev Bryghus. De har flere gange været kåret til årets bryggeri og året øl, men siden vestfyen overtog i 2018 har der været mere stille omkring dem. Jeg er kun stødt på dem i forbindelse med forskellige pastry udgaver af deres stout 'Rio Grande Blood'.

For nogle år siden smagte jeg 'Rio Grande Blood Orange', der efterlignede julens orangegrene. Det fungerede virkelig godt. Også 'Rum Ball' var god ( efterligner naturligvis romkugler ), men jeg gik glip af 'Dreamcake', hvor de har puttet drømmekage fra Brovst i øllet. Den så jeg nu i Voldby købsmandsgård, og den skulle da med. Jeg købte også en 'Tiramisu' til mig selv.

'Rio Grande Blood Dreamcake' er på 12.0% med en IBU på 60. Der er tilsat kokos, karameliseret sukker, vanilje og laktose. Og den kommer ikke i nærheden af de 2 andre udgaver. Dette bliver lidt for sødt og vammelt. Om det er balancen eller bare ingredienserne, ( jeg kan også godt synes, at drømmekagen i sig selv er lidt for meget ) ved jeg ikke, men det var sjovt at smage.

Karakter 3


Så kunne vi rense ganen med en IPA. Vocations 'Zest for Life' er en DDHIPA på 6,6%.

'Zest' betyder 'skal' og og der er også citronskal i øllet. Men det betyder og 'passion' og passion for livet lyder da meget godt.

Vocation startede i 2015 som et enmandsforetagende i et ombygget hønsehus, men har vokset sig stort med 100+ medarbejdere

Masser af smag fra tørhumlingen, lidt citrus, kokos og ananas og ikke så forfærdelig bitter. Det er nok en NEIPA, men det var forfriskende ovenpå drømmekagen.

Karakter 4

Windswept er et skotsk bryggeri fra Lossiemouth, hvor der sikkert er ret vindblæst. Eller jeg skulle rettere skrive var et skotsk bryggeri, for det lukkede 3 februar i år. Det blev grundlagt i 2012 og har vundet mange priser for deres øl, men kunne altså ikke blive ved.

Deres 'Wolf of Glen Moray' havde jeg egentlig glædet mig til. En strong ale på 9,2% lagret på et portvinsfad, hvor Glen Moray tidligere har haft lagret noget whisky. Men der var gået et eller andet galt, for det var blevet en syrlig ubehagelig smag. Så desværre - ud med den.


Det eneste bogstav jeg ikke havde fundet noget bryggeri til, var X. Så jeg måtte ty til en nødløsning med Midtfyns glimrende 'XPorter'. Den er lavet i samarbejde med De Molen i Holland. Malt. lakrids og let røg - stadig god. Da jeg skrev om den i 2011, havde jeg den oplysning at bitterheden når op på 106 IBU. Det er jo ikke noget, vi nu om dage er forvænt med. Om det stadig gælder, ved jeg ikke, men godt med en øl en gang imellem, der ikke er pakket ind i kage og fadlagring.

Karakter 5












 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar