Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

torsdag den 11. april 2024

Tid til en øl - Theakson Old Peculier


11. April 2024

I dag springer jeg over Alfabetsmagningen, for det er min 67 års fødselsdag. Den er gået stille og roligt, men til aften kom vores ældste datter på besøg med familien, og jeg tænkte, jeg kunne dele en øl med min svigersøn.

'Old Peculier' var et godt bud - tænkte jeg - for jeg troede, at det var 'Old Peculiar', hvilket betyder noget i retning af ' gammel særling'. Men det er 'peculier', hvilket betyder noget helt andet.

I 1200 tallet blev byen Masham i Yorkshire Dales skænket til ærkebispen i York. Det var en driftig markedsby, men biskoppen syntes, den var for langt væk til, at han kunne holde justits der. Så den fik prædikatet 'Peculier', hvilket betød, at de havde deres eget bystyre, der regerede for York Minster. Dette varede til 1500 tallet, hvor klostrene blev opløst, men historien og navnet bruges stadig i Masham.

I 1827 åbnede Robert Theakson et bryggeri i Masham, og han kendte til historien. I 1890erne begyndte de at brygge 'Old Peculier' - en strong ale på 5,6%. På etiketten ses Mashams officielle segl.

Det er en mørk, rødlig øl med godt, lysebrunt skum. Duften er præget lidt af frugtvingummi - mest solbær, og smagen er god omend mere traditionel. Man kan dog fornemme denne svage vingumminote. 5,6% er jo kun stærkt set med engelske briller, så det er en letdrikkelig øl.

Man har dog tidligere regnet den for lidt sær - og omtalt den som 'Yorkshires Skøre bouillon' 


 

Der er en behagelig øl at drikke, så

Karakter 4

Hvis man ser på gamle etiketter, kan man se, at den tidligere har været stavet 'Old Peculiar', så det med den 'sære gamling', er måske alligevel ikke helt ved siden af.

Dette er samtidig øl nr 2500, der er omtalt her på bloggen.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar