Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

fredag den 12. april 2024

Tid til en øl - To Øl Smoke on the porter - fire in the rye ( 2023 )


 12. April 2024

Da det var min fødselsdag i går, foreslog min kone, at jeg kunne holde en lille ølsmagning ved danselektionen fredag aften. Vi havde aftalt at spise sammen efter timen, og jeg tænkte vi nok var en 5-6 stykker, men fik inden at vide, at vi ville nok blive en 12-15 stykker. Og det viste sig, at vi skulle danse et par danse og så smage en øl og så gentage det. Det blev en god aften.

Jeg havde ikke 30 øl med, men kun 3. Og jeg havde fundet nogle gode øl på tilbud i Salling.

Birrificio Manerba er et af Italiens ældste håndværksbryggerier fra 1999. Det ligger på bredden af Gardasøen. De har lavet en belgisk triple . 'The Belgian Queen' på 8,0% Ganske glimrende.

Ebeltoft har en 'Raw Power' på 8,3%. En DNEIPA med saft og kraft, og til slut Hjort Beer 'Alexander'. En dejlig baltisk porter på 8,8%. Jeg tror alle øllene faldt i dansevennernes smag.

Men jeg havde egentlig tænkt det til maden bagefter

Heldigvis havde jeg også købt en øl til mig selv, for på hylden stod en øl fra To Øl, jeg ikke havde smagt, da der var smagsprøver forleden. Og navnet kunne jeg ikke stå for.

Som guitarlærer har jeg lagt øre til mange udgave af 'Smoke on the water' - klassikeren fra Deep Purple. Her var en af de bedre udgaver - 'Smoke On The Porter - Fire In The Rye '.

En BA rugporter på 11,1%. Den er lagret på både Bourbon-, Rye-, Rom- og Cognacfad. Det er en tyktflydende, olieret sag - kulsort med mørkebrunt skum. Duft af røg og sødlig spiritus. Smagen er god med moden, mørk frugt, sødme, ristet kaffe og fine noter fra fadene, og naturligvis røg. ( det er trods alt 'Smoke on.... '.

Karakter 5

Ingen kommentarer:

Send en kommentar