Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

tirsdag den 10. februar 2009

Tid til en øl - Leffe Bruin

10. Februar 2009
Øllene fra Leffe kommer i mange forskellige størrelser. På billedet ses den lille enkeltmandsøl på 33 cl, samt den store 3 liters flaske, som var en af øllene, da jeg holdt 50 års fødselsdag i sin tid. Derudover findes der også en 75 cl flaske, som fås i de fleste supermarkeder. Man kan i hvert fald få både Leffe Blond og Leffe Bruin i disse flaskestørrelser.
Leffe Bruin smagte jeg første gang, da min far serverede den til en frokost, og jeg kunne med det samme lide den.
Den er brygget på en blanding af ristet og uristet bygmalt, hvilket er med til dels at give farve – dels at den føles så let, som den gør. Jeg kan ikke finde oplysninger om humletyper, men den minder en del om Blond’en, så det er nok noget i samme retning.
Det er en mørk øl på 6,5% og den har en svagt rødligt skær i lyset. Skummet er svagt, hvilket undrer mig en del. Det har en offwhite, beige nuance. Duften er præget af ristet malt, samt lidt nellikenote. Det føles lettere i munden end jeg husker den. Smagen er god og ret fyldig med lidt sødme fra karamel. Bitterheden er også her med for at balancere, ikke for at dominere. Men den kan godt fornemmes i eftersmagen.
Det er en øl, der på mig virker mere stabil end Blond’en som man aldrig helt ved, hvor man har. Det kan måske virke mere kedeligt, men det er en udmærket øl.
Karakter 4

Ingen kommentarer:

Send en kommentar