Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

tirsdag den 3. februar 2009

Tid til en øl - Nøgne Ø Klin Kokos

3. Februar 2009
Klin Kokos er norsk slang for ”Han er Gal” og det var da også den lidt særprægede tilsætning af kokos, der tirrede mig og fik mig til at købe denne øl. Nogle gange går det godt, andre gange mindre godt. Også når bryggerierne tilsætter sære ting til øllet. Kardemomme, ingefær, og lavendel er nok de mest specielle, jeg har smagt tidligere.
Bryggeriet skriver, at de kan så godt lide kokos, og kokospalme vokser jo ofte på en Nøgen Ø ( i alt fald i vittighedstegninger ). Derfor har de brygget denne øl, som anbefales ”når du vil slå dig løs”
Det er en meget mørk øl på 6,0%. Skummet er lysebrunt med fine bobler, der hurtigt forsvinder. Jeg er lidt i tvivl om øltypen her ( udover specialøl ), men hælder nok mest til noget tysk dunkel.
Når man hælder kokosmælken fra en kokosnød, kan den godt have en lidt sur/sød smag og duft, som jeg synes kan være lidt dårlig. Dette fornemmes desværre i duften, der også rummer ristede noter. Man er dog ikke i tvivl om tilsætningen af kokos. Øllet føles let i munden og er i starten en smule prikkende. Den lidt sure smag af gammel kokos trænger sig desværre på og først til allersidst runder den og bliver mere behagelig og sød. Nogen favoritøl bliver den vist ikke, men den får et halv point ekstra for mod og fordi det er sjovt at prøve disse forsøgsøl.
Karakter 1+
Som man kan se på billedet var katten – ”Poeme” – mere interesseret i øllen end jeg var.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar