Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

søndag den 1. februar 2009

Tid til en øl - Avery Der Kaiser

1. Februar 2009
I dag var der ikke nogen gudstjeneste, fordi den er flyttet til i morgen aften, hvor det er kyndelmisse. Så formiddagen gik med et besøg hos mine forældre og et møde, så det blev drukket meget kaffe. Her til aften kom min datter og svigersøn på besøg, og vi fik derfor en helstegt kylling til aften.
Jeg havde fundet ”Der Kaiser” frem fra hylden. Det er bryggeriet Avery, der har lanceret en serie med herskere. ”The Czar” ( Russian Imperial Stout ) – ”The Maharaja” ( India Pale Ale ) – ”Der Kaiser” ( Imperial Oktoberfest lager ). Den sidste typebetegnelse er vist noget Avery selv har fundet på, men den dækker denne øl godt. Alle 3 øl er store og fyldige, med masser af kræfter og er helt klart konger værdige.
Den tyske Kejser Wilhelm I, sagde: ”Giv mig en kvinde, der elsker øl og jeg skal erobre verden” Bryggeriet påstår, at havde Wilhelm haft denne øl, havde vi alle talt tysk i dag.
Avery er et bryggeri i Boulder, Colorado. Det blev oprettet i 1993, og laver efter min mening fremragende øl.
”Der Kaiser” er brygget på Wiener- og Münchenermalt. Oktoberfestbier er oprindeligt en videreudvikling af Wienerøllet fra 1841. Den første Oktoberfestbier blev brygget på Spaten i starten af 1870erne. Der er brugt overvejende tysk humletyper – Magnum, Tettnanger og Hallertau, samt Sterling, der er det amerikanske svar på Saaz. Det er en beskeden bitterhed på 24 IBU. Alle ingredienser er tilsat med rund hånd og alkoholprocenten er røget op på 9,3%
Det er en kobberfarvet / blommefarvet øl, der er uklar og haft en lys skumtop med et svagt orange skær. Der er en fin duft af malt og sød frugt. Øllet er blødt og behageligt, men ikke dovent. Smagen er sød med noter af frugt, bla blomme og sveske og måske lidt abrikos, men der er øgså en skarp note fra humlen selvom bitterheden ikke er så høj. Bitterheden i eftersmagen balancerer oplevelsen på allerbedste vis.
Det kan være lidt svært at genkende en Oktoberfestbier i denne øl, Måske mere som en dobbeltbock, men noterne er så frugtige, at det minder mere om en overgæret øl. Men hvad pokker gør det. Det er en dejlig helstøbt øl.
Karakter 5
Det er en øl, der desværre er lidt svært at få fat på. Jeg købte den i Ølkonsortiet, hvor der stadig er et par stykker tilbage, men derefter holder den en lille pause på hylderne. Jeg vil helt klart anbefale at denne pause ikke bliver for lang.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar