Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

torsdag den 5. februar 2009

Tid til en øl - Nørrebro La Granja Stout

5. Februar 2009
Her efter danselektionen ( hvor vi fik genopfrisket nogle quickstep trin, vi ikke kunne huske – og som vi nærmest har ligget vågne om natten for at komme i tanke om ) glædede jeg mig til at åbne en flaske stout fra Nørrebro Bryghus. Nørrebro er et relativ nyt bekendtskab for mig, og jeg er hver gang blevet glædeligt overrasket over deres øl. Eller rettere – jeg bliver ikke så overrasket mere. Denne stout skulle have været afslutningen på en ølsmagning i Hals, som jeg skulle have holdt for Ølkonsortiet, men som desværre blev aflyst - og det var synd for dem. For det er en ualmindelig dejlig stout.
La Granja betyder ”Farmen” på spansk, men hvad det lige hentyder til ved jeg ikke. Der er et par berømte huse, der hedder La Granja ( bla. på Mallorca ) men om det har nogen relation til dem  oplyses ikke nogen steder.
Det er en Sweet Stout på 7,5%. Der er brygget på bygmalt og havre og tilsat økologisk single Estate kaffe samt muscovadosukker. Humletypen oplyses ikke, men bitterheden er ikke fremtrædende.
Det er en sort øl med et blødt brunligt skumlag, der forsvinder efter et stykke tid. Der er lyd i skummet, der knitrer muntert – det er ikke så tit at høresansen får lov at være med. Duften er sød og domineret af ristet malt, kaffe og chokolade. Mundfølelsen er yderst let og prikkende, men alligevel fylder øllet godt. Smagen er sød og meget fyldig. Kaffen trænger ikke igennem, men jeg fornemmer chokolade og til sidst et strejf af lakrids. Meget behagelig smag ( hvis man er til søde sager ). Eftersmagen er kraftig, men ikke særlig bitter.
Karakter 5

Ingen kommentarer:

Send en kommentar