Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

mandag den 2. februar 2009

Tid til en øl - Lindholm Høje Øl

2. februar 2009
LIBDHOLM HOJE OL  
I dag er det kyndelmisse – lysmesse, hvor man tænder lyset for nu er vinteren på sit højeste. Og jeg skal da love for at det har været koldt i dag. Nok mest fordi det blæste. Der var lysgudstjeneste i kirken, men uden min deltagelse. Jeg skal kun medvirke i weekenden.
Jeg har til gengæld brugt det meste af dagen til et visionsmøde, hvor vi skulle mødes med vores kolleger på byens anden musikskole, for at visionere en fælles fremtid. Aalborgs 2 musikskoler skal slås sammen til en, og det vil blive landets største. Mødet forløb i en positiv ånd og det var mange gode indslag og debatter. Snakken gik heldigvis påfaldende let. Mødet fandt sted på Lindholm Høje museum.
Lindholm Høje fik d. 3 sep. 2008 et helt nyt udstillingsområde , og der var en stor indvielse hvor dronningen var til stede. Til den lejlighed havde man i samarbejde med Søgaards Bryghus brygget en vikingeøl – ”Lindholm Høje Øl”.  
Det er naturligvis en øl efter historiske opskrifter, hvor der ikke er brugt humle, men derimod porse som bitterhedsskaber. Øllet er desuden tilsat lynghonning. Man har dog ikke spontangæret øllet. Det ville nok være for usikkert.
Det er en gylden øl med orange skær og en hel del slør. Skummet er hvidt og en hel masse små bobler stiger livligt op til overfladen. Skummet er dog ikke langtidsholdbart. Alkoholprocenten er på 5,5%. Duften er først og fremmest præget af honning. Øllet føles livligt og lidt skarpt i munden. Smagen er lidt sur/syrlig med dominans af lynghonning og en slutning med en udpræget syrlig note. Honningens sødme fornemmes ikke i smagen. Eftersmagen er en anelse bitter, men også her er syrligheden tydelig.
Jeg ved ikke om jeg er særlig vildt med denne smag af lynghonning, men hele ideen er jo at lave en historisk øl, og ikke en efterligning af en velkendt type. Jeg synes bare ikke så godt om smagen, der er en smule besk.
Karakter 3

Ingen kommentarer:

Send en kommentar