Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

fredag den 6. februar 2009

Tid til en øl - Black Albert

6. Februar 2009
I dag har jeg sendt min kone og datter, samt hendes kæreste på skiferie i Østrig. I det skiområde der hedder ”Wilder Kaiser”. Den 2 unge skal stå på snowboard ( han er helt begynder ) og min kone glæder sig til at strikke og gå ture, Hun skal ikke ud på pisterne. Det er et af Østrigs største skiområder, så jeg håber ikke de farer vild. Jeg håber derimod de får noget at det dejlige solskinsvejr, man altid snakker om, når det handler om skiferie i alperne.
Og hvad skal jeg så lave – ja… Jeg skal såmænd bare passe mit arbejde og måske drikke en par øl som jeg plejer, men det er jo også altid hyggeligt.
Her til aften fandt jeg en ny øl frem fra De Struise i Belgien. Jeg har tidligere skrevet om deres ”Pannepot” ( 23 jan 09 ) og juleøllen ”Tsjeeses” ( 22 dec 08 ), men denne øl er er forsøg på at lave en helt ny øltype – ”Belgian Royal Stout” Derfor er den opkaldt efter Kong Albert af Belgien, og da den er sortere end en stout hedder den altså ”Black Albert”.
Chris Lively er ejer af ”Ebenezer’s Pub” i Lowell, Maine, USA. Den er ofte udnævnt til verdens bedste pub, og de afholder hvert år en Belgisk ølfestival. I april 2007 kontaktede han de 3 bryggere fra De Struise, og spurgte om de ville lave en øl til den 3. årlige belgiske festival, og de lavede så denne nye øltype.
Belgisk øl er jo ofte temmeligt stærkt, så denne Royal Stout matcher fint med sin 13,0% alkohol. Den er brygget på belgiske ingredienser.
Den ligner en Stout. Det er en sort øl med lysebrunt skum. Aromaen er præget af alkoholen og minder mere om en Barley Wine end en Stout, da der også blander sig lidt frugtige noter i duften. Den føles lidt olieagtig i munden, men fyldig og læberne bliver en smule følelsesløse. Smagen er mere stoutagtig med meget ristet smag. Men man kan svagt ane den belgiske gærs indflydelse på smagen. Til slut tager humlebitterheden over ( 100 IBU ), hvilket også præger eftersmagen sammen  med den ristede smag.
Det er altså en blanding af noget engelsk stout ( ristet malt ), noget belgisk ( gær-estere ) og noget amerikansk ( kraftig humlebitterhed ), og da den er lavet til det amerikanske marked, passer den sikkert fint. Jeg synes bitterheden trænger sig lidt for meget på og den lækre belgiske gær får ikke lov at udvikle sig, så den fanger mig ikke slet så meget som de forrige dages Stouts. Alkoholen er også lidt for dominerende til, at det rigtig er behageligt.
Karakter 4
Bryggeriet anbefaler at man nyder denne øl, mens man lytter til den belgiske nationalhymne.
Alle øl fra De Struise kan købes i Ølkonsortiet i Aalborg.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar