Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

lørdag den 14. februar 2009

Tid til en øl - Engel Dunkel / Ultramour

14, Februar 2009
Valentinsdag – den dag, hvor kærligheden blomstrer, både i konkret og overført betydning. Min kone vendte tilbage fra en uges ferie i alperne, og jeg havde købt en smuk buket til hende, så vi var dækket ind i begge betydninger.
Legenden siger, at da Claudius II forbød romerske soldater at gifte sig, trodsede Valentin, der var præst dette dekret og fortsatte med at vie soldater. Derfor blev han sat i fængsel og senere – d. 14 feb. – halshugget. Han blev siden ophøjet til Sankt Valentin og fik i 496 sin egen helligdag. Det er dog stadig noget usikkert, hvem han egentlig var.
Det var dejlig at få familien hjem igen. Jeg havde lovet at lave aftensmad, hvilket ikke er min stærke side, men jeg havde fundet en fin opskrift i Anders Ewalds bog ” Øl og mad”.
”Andebryst med appelsin og mørk lagerøl” og det skulle jeg prøve. Jeg må sige, at opskriften ikke var særlig detaljeret og med min manglende erfaring i madlavning, var det godt at min kone kunne gennemskue, hvad der skulle gøres. Og det smagte dejligt.
Jeg havde forleden købt en ny øl i Bisgaards Vinhandel i Støvring. Han har nogle øl, jeg ikke har set i andre butikker. Denne var en ”Dunkel” fra det tyske bryggeri ”Engel” og den kunne passe godt til maden.  Bryggeriets motto passer fint til Valentinsdag. Det står skrevet på kapslen og lyder. ”Prost mein Engel”, og selvom min kone ikke drikker spiritus, er det tilpas romantisk.
Bryggeriet stammer fra 1738 og ligger i Crailsheim i Baden-Württemberg i nærheden af Stuttgart.
Denne ”Dunkel” er på 5,3% og forsynet med skruelåg, hvilket jeg kun er stødt på en gang før. Det kan jo være meget praktisk. Den er brygget på lys og mørk malt og humlet med Hallertau. Oplysningerne er temmelig få.
Det er en undergæret og ufiltreret øl, men den står alligevel helt klar i glasset med en mørk  brun farve. Skummet er kraftigt og helt lyst. Der er ikke mange bobler. Duften er af ristet malt med en sødlig note af karamel. Den er let i karakter. Smagen domineres først af ristede noter, hvorefter et strejf af sødme melder sig. Til slut overtager en god bitterhed, der hænger over i eftersmagen
Karakter 3
 
Hos Bisgaard fandt jeg også aftenens anden øl. ”Ultramour” fra det belgiske bryggeri ”Ecaussinnes”
Det er en kærligheds-øl, oprindelig brygget til kærlighedsfesten, der hvert år afholdes i byen Ecaussinnes. I 1903 besluttede Marcel Tricot at afholde ”La Gouter Matrimonial” – en ægteskabsfest, hvor unge piger og mænd kunne mødes – med ægteskab for øje.
Siden middelalderen havde det været den tradition, at en ung mand kunne plante et birketræ i sin udkårnes have d. 30 april og så kunne de mødes til 1. maj fest dagen efter. Men den tradition var ved at forsvinde, da Tricot besluttede at gøre noget ved sagen. Ved den første fest i 1903 var 6o piger indstillet på at indgå ægteskab og unge mænd blev opfordret til at stille op med tilbud. Hvor mange der rent faktisk blev gift, melder historien ikke noget om.
”Ultramour” er brygget med en tilsætning af jordbær, hindbær, kirsebær og citron. Den er på 5,0%. Den må gerne serveres temmelig kold ved en 4-5 grader. Den er overgæret og ufiltreret.
Det er en mørk øl med rødligt skær. Duften er sødlig med noter af engelsk frugtvingummi. Smagen minder overhovedet ikke om øl, men den er ikke så syrlig som så mange andre belgiske frugtøl. Den er ikke brygget på vildgær. Derfor er den utrolig sød, og kan måske virke lidt kunstig. Men jeg synes ikke, den bliver for vammelsød, man skal bare lige acceptere hele konceptet. Der er en smule bitterhed i eftersmagen. Det er nok det eneste, der minder om en øl.
Karakter 3+
Den vil virke fint som aperitif eller som ledsager til frugtdesserter.
Jeg har for nylig set, at der også er lavet en destilleret udgave af denne øl – en slags kirsebærlikør. Jeg har tidligere skrevet om deres anden øl-likør ”Ultrapres”

Ingen kommentarer:

Send en kommentar