5. Januar 2011
”Og
østens vise ofred’ der – guld, røgelse og myrra skær.”
I
aften er det ”Hellig tre kongers” aften. Som vi kan se på etiketten er det
naturligvis om aftenen at de finder frem til Jesus – ellers kunne de jo ikke se
stjernen. Historien knytter sig til
Matthæus-evangeliet.
Der
er 2 historier om Jesu fødsel, og de adskiller sig på flere måder. I den kendte
fra Lukas drager familien fra Nazareth til Bethelem for at skrives i mandtal,
og Jesus bliver født i en krybbe i en stald. Markens hyrder kommer og besøger
ham. Her er der ikke nævnt noget som helst om konger fra østen. Jesus er søn af
en fattig tømrer.
I
Matthæus evangeliet hører vi om Jesu stamtavle. Han nedstammer i lige linie fra
Kong David. Han er altså af kongelig slægt, og det er jo en anden historie. Her
er ingen krybbe og fattige hyrder, men derimod konger med gaver. Det er 2 vidt
forskellige fortællinger og billeder, der gives af Jesus.
Nu
skal man ikke tro, at gamle fortællinger er præcise og korrekte i historisk
forstand. Moderne journalister finder stadig ofte på ting selv. ( Hvis man tror
på, at det der fortælles i aviser og tv, er den fulde sandhed, er man nok noget
naiv. ). Alle beretninger har en afsender og en målgruppe, og sådan var det
også i oldtiden. Beretningerne om Jesus skulle inspirere tilhøreren til ny tro,
mere end være faktuel korrekte, og så kan man få divergerende forløb.
Men
nok om det. Dette er jo en ølblok og ikke en religiøs debat.
Lost
Abbey fra Californien har brygget en øl for at ære mindet om de 3 vise mænd fra
Østerland. Der er ikke nævnt noget om de er konger - eller hellige for den sag
skyld. De er mystikere og det er naturligvis disse mennesker, der først
erkender, at en frelser er født.
De
3 vise mænd bragte guld, røgelse og myrra med sig – ”The Gift of the Magi” –
hvilket ikke betyder ”magiske gaver”, men ”Magernes gaver”. Som der står på
etiketten, fortæller Biblen ikke noget om, ”at de havde øl med på turen gennem
ørkenen. Men det er jo ”vise mænd”, og hvem er så dum at gå ud i ørkenen uden
øl. Så naturligvis havde de øl med.
”Gift
of the Magi” har en farve af guld. Der er tilsat røgelse ( harpiks af træet
thurifera ) og en lille smule myrra ( der også stammer fra en vækst ). Så alle
gaverne er samlet i denne øl.
Hvis
farven skulle minde om guld må det nok være rødguld i 2009 udgaven. Måske
skulle jeg have vendt flasken, for at have fordelt bundfaldet, men nu fik jeg 3
forskellige øl ud af det – en klar, en sløret og en grumset. Den toppes af en
tyndt lyst skumlag, der hurtigt svinder ind. Fine bobler stiger op til
overfladen. Aromaen er præget af alkohol ( 10,0% ) og sukker, samt en syrlig
note - af træ. Der er brugt Brettanomyces i flaskegæringen, hvilket også et med
til at give denne syrlige snert.
(
som de skriver på etiketten – ”vi har efterladt kamelerne på etiketten, men
tilføjet vores egen stald til flasken” ). Den føles blød og cremet i munden.
Smagen er også domineret – i første omgang – af alkohol og sukker, men dette
afløses af en kompleks palet at syrlige, parfumerede indtryk, der jo nok
skyldes røgelse og myrra ( som jeg ellers ikke ved hvordan smager ), samt
gæren. Øllet er tørhumlet, og afslutningen har da også en markant bitterhed.
Det
er en meget kompleks øl, hvis lige jeg ikke har smagt tidligere. Måske er den
lidt for speciel i det lange løb, men det er en yderst spændende øl, og næste
år må jeg jo bare dele den med vennerne, hvilket faktisk også anbefales på
etiketten.
Karakter
5
Ingen kommentarer:
Send en kommentar