Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

tirsdag den 23. august 2011

Tid til en øl - Hansa Fatøl


23. August 2011

I disse tider, hvor vi fra flere sider – og ganske rigtigt – hører, at øl ikke feder, er det næsten upassende, at nordmændene kalder en øl for ”Fatøl” ( fed-øl ). Men nu er det jo ikke engelsk men norsk, og de staver jo alting mærkeligt – så ”Fatøl” betyder naturligvis ”Fadøl”. I gamle dage husker jeg, at jeg godt kunne lide ”Faxe-fad”, men må nok indrømme, at jeg ikke kan huske nærmere, hvordan den smagte. Måske var det noget hen i retningen af denne øl fra Bergenbryggeriet Hansa.

Hansa blev grundlagt i 1891, hvor Waldemar Stoud Platou købte et ældre bryggeri: ”Det Sembske Bryggeri”. Bergen havde tidligere meget handel med hansestæderne i Tyskland og det har inspireret til bryggeriets navn. De oprindelige faciliteter lå på Kalfaret tæt ved Fløyfjellet, men i 1980 flyttede det til industriområdet Kokstad. Man indrettede – ligesom Carlsberg – et mikrobryggeri i de gamle bygninger. Det er opkaldt efter stifteren Waldemar.

Vi bliver atter mødt af den tåbelige norske lovgivning om ølhjemmesider:

Produktomtale av øl på internett regnes som reklame. 1. april 1975 ble det innført forbud mot massekommunikasjon og markdesføring av alkoholholdige drikker i Norge. Myndighetene tolker denne loven slik at blant annet omtale av og informasjon om alkoholholdige drikker på internett blir reklame. Dermed er dette forbudt i henhold til norsk lov”

Men på dåsen kan vi læse at den er brygget efter Renhedloven, men om det er helt samme standard som den tyske ved jeg ikke helt. Jeg har om tidligere øl haft mine tvivl. Der er brugt tysk humle og alkoholen holder sig naturligvis under 4,7%.

Det er en smukt gylden øl med mange livlige bobler. Skummet er hvidt og består af mange små bobler. Det ser fint ud. Ved ophældningen fornemmer jeg lidt kunstig citrus, men det forsvinder hurtigt og generer ikke længe. Den føles blød og behagelig, men om det er karakteristisk for norsk Fatøl ved jeg ikke. Jeg har en anden fra Aass på lager til sammenligning. Der er sødme i begyndelsen med en let bitterhed i afslutningen.

Karakter 3


Ingen kommentarer:

Send en kommentar