Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

fredag den 12. august 2011

Tid til en øl - Stavanger / Cardinal


12. August 2011

I en artikel i Stavanger Aftenblad om øl læste jeg om ”Cardinal” – et ølværtshus i Stavanger med Norges største udvalg af øl. Over 500 forskellige øl er på menukortet. Det er Tom Blomberg Erichsen der er daglig leder af Cardinal og efter at de begyndte at satse på et bredere sortiment har de fået masser af råd og kritik fra ølentusiaster i Norge. De afholder ofte ølsmagninger på stedet.

 
I Norge er aldersgrænsen for servering af øl og spiritus på restaurant 21 år, og det holder man meget strengt på. Efter besøget på ”Flor & Fjære” ville vi mænd nyde et par øl på Cardinal, og det skulle ikke være et problem, da min svigersøn er 23 år. Men man kan i Norge godt indføre strengere aldersgrænser, hvis man ikke vil have unge ind, så min svigersøn blev afvist, for på Cardinal er aldersgrænsen 24 år. Selvom han tydeligvis ankom med to gamle ølentusiaster. Man vil ikke have unge mennesker ind på stedet. Det er efter min mening en dårlig alkoholpolitik, for det er netop ikke et sted, hvor man sidder og fylder sig, men derimod en sted hvor man kan lære at nyde og sætte pris på en god øl. Alene prisen sådan et sted er nok til at afskrække en fra at drikke 10 øl. Fadøl koster 89 kr. og gode amerikanske stouts løber let op i 250 kr for en flaske. Man kunne også få 4 cl af Brewdogs ”Tactical Nuclear Penguin” på 32% for 141 kr. ( Det kunne være sjovt at smage, men det blev ikke denne gang ). Så min svigersøn kunne altså ikke nyde en øl – han kunne til gengæld gå ind ved siden af og drikke sig plørefuld i Breezers og andet sjask, hvis han havde lyst ( det er sikkert også dyrt ). Dårlig plan for opdragelse til gode alkoholvaner. Så han tog med de andre hjem. Han kunne trøste sig med at andre steder har man indført en max aldersgrænse på 35 år, hvor man ikke vil have en ældre segment ind.

 
Men Cardinal er et hyggeligt sted med masser af atmosfære. Der er en god stemning og det er ikke totalt overfyldt ( det tror pokker med de priser ) så vi fandt et lille bord. Der er 21 haner med meget forskellige øltyper. Jeg kunne se nogle af de norske øl havde jeg købt med hjem. Det var øl fra Lervik og Berentsen, og så var der en del traditionelle mærker – Leffe, Guinness og Erdinger. Min svoger valgte Guinness og jeg fandt en dansk øl fra Kissmeyer – ”PilNZer”.
 
 
Det er en tysk pilsnertype, der er humlet og tørhumlet med den New Zealandske Nelson Sauvin humle. Det er en humletype, jeg normalt godt kan lide, men måske er det den kraftige koncentration, der stammer fra tørhumling, der gør at den lugter lidt af kattetis. Bryggeriet Ewil Twin har lavet en tilsvarende øl, som de da også kalder for ”Cat Piss”. Det er da rene ord for pengene.
Det er en meget lys øl på 5,0%. Der er kun en svag skumkrone. Aromaen er som nævnt syrlig, skarp med mindelser om kattebakke. Den føles også skarp og snerpende i munden, og det lyder måske mærkeligt men den smager ikke så ringe endda. Men det skarpe indtryk kommer også frem i smagen, inden en afsluttende bitterhed ( IBU 35 ). Men jeg synes at aromaen trækker ned. Det er ikke en øl, jeg finder frem igen.
Karakter 3
Derefter fandt jeg det store flaskeølkort på disken. Der er ikke mange eksemplarer. Der er rigtig nok et stort udvalg med øl i alle typer fra lambic til stouts. Mange af øllene kendte jeg og har skrevet om her, men der var naturligvis også mange jeg ikke kendte. Der var mange gode amerikanske øl fra Lost Abbey, Avery osv, men prisen var for høj. Jeg ville jo gerne have en norsk øl og så at Haandbryggeriet havde en Imperial Stout - ”Dark Force”. Det kan godt være, at der er over 500 øl på kortet, men ikke nødvendigvis i virkeligheden. I hvert fald havde de ikke ”Dark Force”, så bartenderen havde taget en anden øl med fra Haandbryggeriet. Det var fint, så kunne vi smage den. Jeg var nok lidt for hurtig til at sige ok. Jeg havde nok forestillet mig, at det var en anden stout, og blev derfor overrasket, da jeg smagte øllet.
 
Alene navnet burde have advaret mig – ”HaandBic” som i lamBic. Det var i stedet en syrlig, spontangæret øl, hvilket var lidt synd for min svoger, der er helt ukendt med denne type. Han tog det nu med friskt humør. ”Den smager som mælkebøttevin med for meget stilk i ”, som han sagde. Og det er sikkert en meget nøjagtig beskrivelse.
Normalt prøver man at rette lidt op på syrligheden med hindbær, fersken eller kirsebær – altså søde frugter, men her har man i stedet lavet en nordisk version med ribs og tyttebær. Det er jo nærmest at forstærke det syrlige. Yderligere har man lagret øllet i 18 mdr på egetræsfade, så det er noget, der nærmest kan opløse metal.
 
Det er en orangerød øl ( især i lyset ) med en syrlig duft af abrikos. Den føles skarp og ætsende i munden, og smager i retning af æbleeddike. ( 7,5% ). Det er ikke lige min favorit.
Karakter 2+
 
Ovenpå den oplevelse havde jeg brug for en ”ikke-syrlig” øl, så jeg bestilte to ”Rochefort 8”. Man har ikke de rigtige ølglas til alle øllene, men de bliver serveret i den rigtige type. Det var dejlig at slappe af med en god kending. Til gengæld missede vi vores bus hjem. ”Så tager vi en øl til” sagde min svoger og valgte endnu en Guinness. Jeg kiggede i kortet og fandt endnu en stout, som de desværre ikke havde. ”Du vælger vist de umulige typer” sagde hun og sendte en anden – mere erfaren bartender hen til mig. Vi fandt sammen en ”Havrestout” fra Nøgne Ø
 
 
Det var en god afslutning på aftenen. Min svoger kunne også godt lide den, og den har da også lidt til fælles med Guinness. Den er ikke så stærk – 4,5% og den har en dejlig lethed i munden. Den er kulsort med lysebrunt, lattefarvet skum.. En god duft med lidt røg og ristet malt. Den ristede malt går igen i smagen, hvor man også fornemmer kaffe. Der er en fin bitterhed i eftersmagen.
Karakter 4
Det var et spændende besøg. Udvalget er stort, men man skal have den store pengepung frem. Jeg fik smagt nogle anderledes øl, men der er rigtig mange at vælge imellem. Vi havde en gevaldig hyggelig aften.
Cardinal får – Karakter 5

Ingen kommentarer:

Send en kommentar