Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

mandag den 3. marts 2014

Tid til en øl - Bass Pale Ale


3. Marts 2014

Jeg er lige hjemvendt efter et foredrag, hvor jeg fortalte om fem tyske øl – ”Maisels Weisse Original” –”Köstritzer Schwarzbier” – ”Bayreuther Zwick’l” – ”Ayinger Celebrator” og ”Schneider Aventinus Eisbock”. Det er faktisk ikke let at skaffe tysk øl i Aalborg, for ”alle henter deres tyske øl ved grænsen”. Så det var ikke præcis de øl, jeg havde ønsket mig, men alligevel varieret nok til at vise det store udbud, der er i Tyskland. Tyskerne er ikke i samme grad hoppet med på det nye øleventyr, men de har jo også ordentligt øl i forvejen, hvilket ikke er gældende for USA og Danmark f.eks. Selvom der er meget ensartet øl i Tyskland har tysk øl et meget højt bundniveau, og der er masser af spændende øltyper rundt omkring. Jeg tror, jeg fik lavet en pæn præsentation af det.

Mandag i New York vandrede vi en dejlig tur i den snedækkede Central Park, inden turen gik ned til vores båd – Norwegian Gem. Vi blev installeret i vores kahyt, og satte os på balkonen, der vendte mod syd for at slikke solskin. Sol og læ – super.

Der var mange restauranter på båden, og deres udvalg af øl var såmænd stort nok – ”Budweiser” – ”Miller” – ”Dos Equis” – ”Blue Moon” – ”Heineken” – ”Corona” – ”Sam Adams” og ”Newcastle Brown”.

Jeg fik såmænd endnu en ”Sam Adams” til maden, men senere-  mens vi sad til et ”sing-a-long” show bestilte jeg en ”Bass Pale Ale”. Der var tilbud på en ekstra gratis øl, hvis man købte 5, så det gjorde jeg – og var nok ikke forberedt på, at de alle kom på samme tid i en spand med isterninger.

 
På billedet er den ene knappet op. Det var en fin investering. Jeg kunne i fred og ro nyde en god øl ved poolen de kommende dage, når vi var på havet – og Bass Pale Ale” kender jeg som en glimrende pale ale. Mærkeligt og lidt ærgerligt, at jeg ikke har set den herhjemme. Jeg har tidligere skrevet om den, da jeg smagte den på Gibraltar, men denne gang var det den amerikanske udgave. Jeg ved ikke hvor stor forskellen er.
Bass Brewery blev grundlagt i 1777 i Burton-upon-Trent af William Bass, og er et af de første bryggerier i byen. 100 år efter - i 1877- var det det største bryggeri i verden med 1 million tønder årligt. Deres pale ale er prototypen på den originale pale ale fra området.
 
Det er en flot, orange øl med få store bobler. Den har en duft af blommemarmelade på mariekiks. Den har ”the Burton snatch” – en skarp og sydende fornemmelse i munden, der er kendetegnet for ”Burton”-øllene. En kortvarig maltsødme afløses af en tydelig markeret bitterhed, der holder godt i eftersmagen. Der er brugt East Kent Goldings.
Karakter 4
Jeg har netop genlæst min første anmeldelse og de ligner hinanden temmelig godt, så der er nok ikke den store forskel – i hvert fald ikke med 5 års mellemrum.
 
Bass er registreret som det første varemærke i England – Nr. 1. Den røde trekant er blevet et tydeligt grafisk tegn, hvilket man kan se på Manets billede fra 1882 – ” Bar at the Folies-Bergére”. Jeg håber denne øl – med dens historiske baggrund vil komme her til landet. Det var i hvert fald ikke et ringe øl at have flere af til turen.
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar