Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

torsdag den 23. juli 2009

Tid til en øl - Asahi Super Dry

23. Juli 2009
Sushi - har jeg smagt et par gange før, og jeg kan faltisk godt lide det. Min datter fik sidste år en japansk kogebog og her til sommer fik hun et ”starterkit” til sushi i eksamensgave. Så nu var det dagen, da vi skulle prøve at lave det selv. Jeg skriver vi, men det var altså min kone og datter, der lavede sushi.
Det er en længere proces med specielle sushi-ris, der rulles ind i tang på specielle måtter. De lavede 4 forskellige slags – med krabbe, laks, agurk og avocado i forskellige sammensætninger. Den første blev lidt stærk af Wasabi, men ikke ubehagelig. Vi skulle spise med pinde. Min datter ved lige hvordan man skal holde og selvom vi ikke er slet så gode, er det ikke noget stort problem. Sådan nogle små skiver sushi mætter faktisk temmelig godt.
Til sådan et måltid må man selvfølgelig have noget japansk øl. Man kan jo drikke sake, som faktisk også er øl, selvom det bliver solgt som vin. Det er ikke lavet på druer, men på ris og derfor er det øl.
Jeg havde købt en af Japans kendteste ølmærker – Asahi.  Bryggeriet blev grundlagt i 1889 i byen Osaka , men i 1906 blev det slået sammen med 2 andre under navnet Dai Nippon Breweries. I 1949 blev det delt i 2 mindre bryggerier – pga af en decentraliseringslov – og Asahi var det mindste. Men i slutningen af 1980erne lancerede de ”Asahi Super Dry” og den fik så stor succes – ikke kun i Japan, men i hele verden – at markedsandelen røg fra 10% til 50%. Bryggeriet er det næststørste i Japan.
”Asahi Super Dry” er brygget på pilsnermalt, samt ris og majs, hvilket er med til at give det meget lette præg. Samtidig er den yderst beskedent humlet, og det er netop denne letdrikkelige karakter man eftersøger uden for Europa. Den er på 5,0%
Det er en klar lys gylden øl med en flot hvid skumkrone. Der er ikke megen duft, men man fornemmer lidt hø og strå. Den er meget let i munden – tæt på vand. Smagen er også let og eftersmagen er meget kort. Måske er det derfor de kalder den ”super dry”. Man glemmer hurtigt at man har fået væske. Det skal dog siges, at den passer fint til sushi, der jo heller ikke fylder så meget smagsmæssigt. En kraftigere ret ville overdøve øllet totalt.
Karakter 2
Denne øl er brygget på licens i Tjekkiet. Det undrer mig meget, hvordan tjekkiske bryggere overhovedet kan lave sådan en øl, men som tidligere nævnt er det en ønskelig stil og ikke dårligt håndværk.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar