Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

onsdag den 22. juli 2009

Tid til en øl - Southern Tier Phin & Matt's Extraordinary Ale

22. Juli 2009
I dag satte vi min fars urne ned på det lille urnegravsted. Der var ikke nogen højtidelighed forbundet med det, så vi bad Fadervor og sang ”Altid frejdig”. Det ser pænt ud med den lille gravsten vi har valgt.
Bagefter tog jeg min mor hjem og vi fik en kop kaffe, og jeg gik i haven for at plukke nogle at hendes mange bærbuske.. Det blev til ribs og stikkelsbær og min kone har lavet saft og marmelade hele eftermiddagen. Så går de ikke helt til spilde.
Til aften åbnede jeg en flaske øl fra et – for mig - nyt bryggeri, ”Southern Tier”. Bryggerier stammer fra 2004 og ligger i Lakewood N.Y. Området vest for Catskill-bjergene kaldes Southern Tier. Bryggeriet blev grundlagt af Phineas DeMink og Allen Yahn, med tilnavnet ”Skip”.
Øllen hedder ”Phin & Matt’s Extraordinary Ale”. Det er et samarbejde mellem de to, men jeg har endnu ikke fundet ud af, hvem Matt er.
For at gøre den ekstraordinær har de brugt en stor mængde hel humle ( amerikansk ) og den fineste malt og de har lagt lidt ekstra kærlighed i hver tønde. Det er blevet til en ”American Pale Ale” på 5,6%. Om den er ekstraordinær er så en anden sag.
Det er en gylden, let sløret øl med masser af bobler. Skummet er blødt og helt hvidt. Duften er selv på afstand kraftig af amerikansk humle med tydelige noter af grape. Desværre lever smagen ikke helt op til dette indtryk. Øllet er livligt og lidt pågående, men smagen forsvinder for hurtigt og efterlader en tydelig bitterhed. Det er måske også nok for nogen, men jeg kan godt lide, at der også bliver lidt smag hængende. Bitterheden er på 37 IBU. Sådan set en frisk sommerøl, der dog ikke udmærker sig ekstraordinært.
Karakter 3+
Det er stadig ikke lykkedes mig at finde alkoholprocenten på etiketten.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar