Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

tirsdag den 28. juli 2009

Tid til en øl - De Molen Hemel & Aarde

28. Juli 2009
I dag er der jubilæum. Jeg har nu været på bloggen i 1 år og det har været dejligt at skrive denne kombination af dagbog og øl-anmeldelser. Nogle hardcore ølentusiaster har sikkert ment, der var lidt for meget udenomssnak, men det har været fint for mig også at berette lidt om min hverdag. Så har venner og familie også kunnet følge med i dagligdagen. Min far kiggede hver dag på bloggen og det var ham til stor glæde at følge med.
Jeg begyndte jo også denne blog efter sidste års sommerferietur til Harzen – fordi jeg også ville fortælle om vores tur. Og i morgen tager vi så afsted på en ny sommerferietur. Denne gang til Holland, hvor de sikkert også har noget øl, jeg senere kan skrive om. Så ringen er sluttet – 1 år fra ferie til ferie.
Derfor er denne jubilæumsøl også en hollandsk øl – fra bryggeriet De Molen, der ligger i Bodegraven. Det er lige i nærheden af, hvor vi skal bo, så jeg vil prøve at komme hen og se bryggeriet. Om det er muligt må tiden vise. De Molen har sendt en række øl på markedet i 33 cl flasker, hvilket er meget rart, når man - som jeg - gerne vil smage mange forskellige øl. Det er nogle gange lidt hårdt med de store 75 cl.
De Molen laver en hel del stouts med røgmalt og denne er en af slagsen. Hvorfor de har så mange ved jeg ikke, men måske er det eftersøgningen efter det perfekte.
”Hemel & Aarde” ( Himmel & Jord ) er brygget med mørk malt, samt røgmalt fra destilleriet Bruichladdich på Islay i Skotland. Der er benyttet den bitre Nugget-humle, samt den aromatiske Amarillo. Bitterheden er på 96 IBU. Den er kategoriseret som en Imperial Stout på 9,5%
Det er en meget mørk øl med brunt/gulligt skum, der hurtigt forsvinder. Aromaen er først og fremmest præget at røgmalten. Den føles varmende i munden, men bliver ikke tung. Smagen er også præget at røgen, men der kommer en lille skarp citrussmag fra humle. Det virker lidt syrligt. Eftersmagen er med røg og markant bitterhed.
Karakter 4
Jeg har ikke noget imod røgsmagen i øl, men det kommer ikke helt til tops. Det må dog siges, at det bliver væsentlig bedre af at servere den til maden, hvor den giver en spændende supplement.  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar