Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

tirsdag den 14. juli 2009

Tid til en øl - Carlsberg HOF

14. Juli 2009
I dag har min bror og jeg ryddet op i min fars skure. Der var mange haveredskaber min mor aldrig vil få brug for – kompressor, højtryksrenser og hækklippere. Vi nåede kun at gå 2½ skure igennem. Han har udvidet antallet, når han ikke havde plads nok. Nogle ting var bare til at smide ud, men langt de fleste er gode, brugbare redskaber. Det er en underlig proces at gennemgå fars ting på den måde. Man kan for sit indre øje se ham bruge reskaberne.
Vi spiste frokost sammen og fik en øl til. Vi valgte hver sin slags – HOF, Carls Special og Tuborg Classic. De har meget forskellig farve – det så godt ud
Jeg valgte en helt almindelig Hof fra Carlsberg. Det er ikke den første pilsner i Danmark, for det er den grønne Tuborg, der kom på markedet 1/5 1880. Carlsberg kom først med en pilsner i 1904 – samme år som de blev udnævnt til Kongelig Hofleverandør. Derfor kom pilsneren i folkemunde til at hedder HOF.
Carlsberg stammer fra 1847, hvor J.C. Jacobsen bryggede den første undergærede øl d. 10 november. Denne dag regnes for Carlsbergs fødselsdag. Han opkaldte bryggeriet efter sin søn Carl og da bryggeriet lå på Valby Bakke, tilføjede han ordet ”berg”.
I 1875 oprettede han et laboratorium, der forskede i gær, og her fandt Emil Christian Hansen i 1883 ud af gærens mysterium, hvilket revolutionerede ølbrygning i Europa. Jacobsens filosofi var, at alt hvad laboratoriet fandt ud af, skulle komme hele brygverdenen til gavn.  Gæren fik navnet ”Saccharomyces Carlsbergensis”
Året efter åbnede sønnen Carl Jacobsen sit eget bryggeri – først under faderens opsyn, men fra 1881 på egen hånd. Der var vist nogle uoverensstemmelser mellem far og søn. Han kaldte bryggeriet ”Ny Carlsberg” Bryggeriets varemærke var fra 1881 et svastika. Jeg kan huske, det undrede mig, da jeg først besøgte Carlsberg for nogle år siden, og så et hagekors på etiketterne. Men det har altså ikke noget med nazisme at gøre – det var længe før. ”Gamle Carlsbergs” logo var en dobbelt 12 takket stjerne.
I 1881 kostede en øl 8 øre.
I 1906 blev Gamle Carlsberg og Ny Carlsberg igen slået sammen under navnet Carlsberg Bryggerierne.
Som sagt kom pilsneren ud i 1904 og etiketten blev tegnet af  den berømte arkitekt Bindesbøll, der tidligere havde arbejdet for Carlsberg. Vi ser blandingen af de 2 logoer – dette er siden skiftet ud. Kronen viser Hofleverandør og vi ser et lille humleblad over r’et. Etiketten har næsten dannet skole for udformningen at danske etiketter – se Thy Pilsner og Fuglsang Pilsner.
”HOF” er en typisk danske/europæisk standardpilsner på 4,6%. Den har en lys gylden farve – er klar med fine bobler. Skummet er hvidt og fyldigt. Der bruges ikke længere råfrugt i form af majs under brygningen. Dufter af lys malt med en lidt skarp note. Smagen er god, men det er ikke en øl der udfordrer på nogen måde. Eftersmagen er kort med en let bitterhed. Som sagt en standard pilsner, måske i den bedre ende. I gamle dage fortrak jeg nok en Tuborg, men jeg må indrømme, at jeg nu synes HOF er lidt rundere og ikke så sur.
Karakter 3

Ingen kommentarer:

Send en kommentar