Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

mandag den 13. juli 2009

Tid til en øl - Estrella Galicia

13. juli 2009
I dag gik tiden med lidt havearbejde, så selvom jeg ikke decideret kom til at svede, var det nu alligevel godt med en øl til aftensmaden. Og en pilsner er jo altid frisk og passer til sådan en lejlighed.
Jeg deler pilsnere ind i forskellige kategorier –Böhmisk, Nordtysk, Sydtysk, Europæisk Standard og Oversøisk/International. I den rækkefølge de står her, går de fra fylde mod lethed.
Den europæiske standardpilsner er den, vi kender fra vore gamle danske mærker Tuborg , Carlsberg o.a.
I Spanien har man brygget øl siden romertiden. Plinius omtaler, at ”…..spanierne brygger denne væske ( øl ) så godt, at den kan holde sig frisk længe”  I 1500tallet stod det derimod sløjt til med kvaliteten, så Karl d. V indførte øl fra Belgien ( Cuvee van der Keizer ) og indførte også en lov , der sikrede at øllet var rent.
Nu om dage er Spanien jo mest kendt som et vinland, og man drikker mest øl som forfriskning. Derfor er de spanske øl lette og friske.
Bryggeriet Hijos de Rivera blev dannet i 1906 af Jose River Corral. Det ligger i byen La Coruña i det nordvestlige hjørne. Deres kendeste øl er ”Estrella Galacia” som betyder ”Galiciens Stjerne”. Galicien er den provins bryggeriet ligger i. Etikken er sort og rød med navnet skrevet med hvide gotisk bogstaver. Den ser meget tysk ud, og den eneste grund, jeg kan tænke mig er, at man vil signalere, at det er en tysk øltype. Men jeg ved det ikke. Der er selvfølgelig også en stjerne på etiketten.
Det er en klar gylden øl med utroligt mange bobler. Den ser meget frisk ud. Skummet er kraftigt og hvidt. Procenten er lidt højere end i almindelige pilsnere – 5,5% - og måske er det lidt mere en guldøl. Den virker alligevel let, da der er tilført majs som råfrugt i brygningen. Det brugte man også i vore egne danske pilsnere før år 2000. Alligevel har øllet er dejlig fylde og en god smag. Eftersmagen har en let, men tydelig bitterhed. Det er en øl, der faktisk overrasker mig positivt. Mine fordomme mod spansk øl er sat lidt på plads.
Karakter 3

Ingen kommentarer:

Send en kommentar