Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

fredag den 30. september 2011

Tid til en øl - Evil Twin Yang & Yin & Yin&Yang


30. September 2011

I går var det præcis 5 år siden min øl-interesse startede. Der holdt jeg en ølsmagning, hvor jeg for første gang smagte øl, der ikke var pilsner ( næsten – jeg havde vist smagt nogle ales, men det havde jeg ikke lagt rigtig mærke til ). Mit kendskab var yderst begrænset.  Jeg tror nok, jeg har fortalt historien hvert år, men det var kombinationen af historierne om øllene og smagen, der satte mig i gang. Nu har jeg drukket øl i 5 år, og har ændret opfattelse af øl på mange områder. Jeg har lært at sætte pris på både stærk humlede IPA’er og de sorte øl. Ingen af delene kunne jeg lide tidligere, og havde lidt vanskeligheder ved at vænne mig til dem. Så det er meget passende at fejre dagen med  2 øl, der hver især repræsenterer disse  typer – ”Yin & Yang” fra Evil Twin.

På de 5 år, har jeg smagt 1297 øl, så nu var tiden inde til at nå 1300. Og da Yin & Yang jo er 2 sider af samme sag, som tilsammen danner en helhed, bliver det jo til 3 øl på denne aften. Samtidig er det øl nr. 923 – 925, der bedømmes på disse sider.

Yin & Yang er egentlig ikke modsætninger – hvilket symboliseres i det meget berømte symbol Taijitu.

Her ser man at det lyse ”Yang” indeholder en kerne af det mørke ”Yin” og omvendt. Tilsammen danner de en enhed i cirklens uendelige form
De 2 øl fra Evil Twin bærer da også undertitlen ”Imperial Taiji IPA” og Imperial Taiji Stout”.  Med betegnelsen ”Imperial” gøres der opmærksom på, at det er store og stærke kræfter, der er på spil.
Evil Twin er et fantom bryggeri. Det er Jeppe Bjergsø, - der er tvillingebror til Mikkel Bjergsø ( Mikkeller ) –der åbenbart er ”The Evil Twin”. Jeppe har i mange år drevet Ølbutikken i København, der regnes for en af verdens allerbedste øl-forretninger. Han har nu slået sig på ølbrygning med nogle opsigtsvækkende øl til følge.
 
”Yang” er den lyse – her i skikkelse at en Imperial IPA: Det er en orange/rød øl på 10,0%. Den har lyst skum, der dog hurtigt svinder ind. Jeg kan ikke observere særlig mange bobler. Der er en meget kraftig aroma af humle – grape, abrikos og drue. Jeg ved ikke hvilken humle der er brugt, men minder lidt om Nelson Sauvin eller Citra – en meget frugtagtig duft. Frisk og skarp med et godt bid. God Humlesmag, der igen går mere i retning af lidt sød citrus og der sluttes af med en meget, meget, meget lang eftersmag. Jeg kan ikke på stående fod mindes så lang en eftersmag – og vel at mærke ikke kun ren bitterhed.
Karakter 5
 

Til at komplementere denne oplevelse har vi så den mørke ”Yin” i skikkelse af en Imperial Stout. Den er også på 10,0%. Kulsort med svagt brunligt skum i begyndelsen, men det forsvinder hurtigt og efterlader en overflade, der ligner ren olie. Faktisk sætter den et lettere olieret spor på glasset. Her er det en ganske anden aroma, der møder en. Måske fornemmer man lige et strejf af samme humle som i ”Yang”, men ellers er det ristede kaffenoter, der dominerer. Denne øl har en væsentlig større fylde. Den er mere afrundet end IPA’en. Her er ristet malt og god kaffe, men det blandes godt med den kraftige aromahumle. Det er dog ikke humlen der dominerer, før i eftersmagen hvor den har længere holdbarhed end kaffen.

Karakter 5
 
 

Yin&Yang er en helhed, der giver et andet billede af verden end hvis man bare beskuer den fra den ene side. Gælder det mon også for øllet? Jeg er ikke den første og sikkert heller ikke den sidste, der blander disse øl for at finde svaret. Vil den ene dominere den anden?

Ser man på farven er den klart den mørke ”Yin” der dominerer – til gengæld trænger ”Yang” sig frem i aromaen. Men det er en ganske anden øl, der kommer ud af det.

Sort øl med svagt beige skum, der ikke forsvinder helt som i ”Yin”. Aromaen er som sagt præget at humlen, men den er mere afdæmpet – der blander sig en smule fløjlsblød mørke ind i den. Det er en meget letdrikkelig øl. Det skarpe, aggresive  bid fra ”Yang” er erstattet af en væsentlig mildere fremtoning. Humlen dominerer i smagen, men er også her blødt op at ristede noter. Eftersmagen er også her dejlig lang. Efter at have drukket disse 2-3 øl, opstår der en lidt bedøvende effekt i mundhulen og på tungen – og åbenbart også i hjernen, for jeg har lavet utroligt mange slåfejl i dag. Håber jeg har fået rettet de fleste.

Karakter 5

 
Evil Twin Taiji

Ingen kommentarer:

Send en kommentar