Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

mandag den 18. august 2008

Tid til en øl - Søgaard Guld 2008

18. August 2008
Guld til Danmark – 2 gange endda. Hurra!!! Først guld-fireren og så den dramatiske afslutning for 49-neren. Begge dele er store bedrifter, men det er nok sejlerne, der får den største opmærksomhed. Guld-fireren havde vi jo forventet skulle vinde. Det ligger på forhånd i navnet, og de levede helt op til det. Og de kan åbenbart gentage det gang på gang. Meget stærkt.
Sejlerne var ikke på forhånd regnet som vindere, men har sejlet utroligt stabilt og vist sig som det bedste hold gennem alle sejladserne. Og så denne fantastiske, dramatiske sejlads, med knækket mast og kæntrede både - og eksempler på både god og dårlig sportsånd.
Hvis det havde været drejebog til en Hollywoodfilm, ville vi sikkert have afvist plottet som for usandsynligt, men hvem ved – måske laver de en sportsmovie om sejlerne engang.
Kroaterne viste en fantastisk sportsånd ved at lade danskerne stjæle deres båd. Danskerne var gået i gang med at rigge båden til, inden kroaterne blev kontaktet, men de gav med det samme deres tilladelse og hjælp. Meget flot. Tak til Kroatien.
Spanierne har derimod opført sig usselt. Kommentatorerne fremhæver, at man selvfølgelig skal prøve sådanne specielle episoder ved de højeste råd, og forklarer, at det er vigtigt for sejlsportens fremtid. Man har gjort meget for at gøre sejlsport til en forståelig sportsgren, så folk kunne interessere sig for sejladserne - og det danske flag var jo ikke på båden, og der var heller ikke noget kamera ombord. Så kan folk nok ikke finde ud af det.
Som om det skulle betyde noget i forhold det dramatiske forløb, der har gjort sejlsport mere interessant end 100 kameraer og oversigtskort nogensinde ville kunne gøre.
Spanierne har måske handlet efter reglerne, men det viser stadig kun dårlig sportsånd.

Guld til Danmark skal selvfølgelig fejres med en guldøl. Og dem har vi mange af her i landet.
Jeg har valgt vores lokale guldøl fra Søgaards Bryghus.
Søgaards Bryghus åbnede i 2004 bryggeri og restaurant på C.W. Obels Plads i Aalborg – lige over for min egen arbejdsplads. De har brygget flere forskellige gode øl, men havde i starten lidt svært ved hæve sig ud over det almindelige. Der er kommet ny brygmester, og det har hjulpet noget på kvaliteten.
I foråret 2008 blev Aab danske mestre, hvilket også har glædet en gammel Aab-dreng som mig. Jeg har spillet i Aab fra lilleput til ynglingespiller, men så kom der for meget studie og andre interesser i vejen. Jeg har altid syntes, det var sjovere selv at spille end at se andre gøre det, men har alligevel fulgt holdet, og glædet mig, når det gik godt. Hurra for guldmedaljen.
Søgaard sendte hurtigt en Aab-guldøl på markedet.
5,1% alkohol – krydret med honning, og det er stort set de oplysninger Søgaard vil ud med.

Det er en gylden, lidt uklar øl med en fin duft, hvor man godt kan ane honningen. Fornemmelsen er blød og rund og smagen er fyldig og kun med en behagelig note af  honning. Når man ikke er så meget for honning, kan det nemt blive for vammelt.
( Når jeg føler mig lidt sløj, tager jeg altid en kop te med honning. – Hvis jeg kan lide det, er jeg syg. – sikker metode. )
Bitterheden er ikke høj, men er med til at balancere øllet. Det er en lidt sødlig øl.
Karakter 3+
Tillykke til Guldfireren – til 49-neren ( - og til Aab )

Ingen kommentarer:

Send en kommentar