Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

onsdag den 6. august 2008

Tid til en øl - Jacobsen Saaz Blonde

6. August 2008
Pilsneren er en god sommerøl, men der er også andre muligheder - American Pale Ale, hvedeøl og så den belgiske Blonde. På en måde kan man sige, at det er belgiernes svar på pilsneren, selvom den er fundamental anderledes.
Den ”traditionelle” Blonde ( i Belgien bryder man sig ikke ret meget om det traditionelle ) er en overgæret øl, brygget på pilsnermalt og med meget kulsyre og lavt/middel bitterhedsniveau. Det vil være krydret med koriander og Curacao-appelsinskal, for belgierne er overhovedet ikke begrænset af det tyske Reinheitsgebot  (som jeg hellere må fortælle om, når vi vender tilbage til tysk øl). Procenten vil normalt ligge  på 6,5 – 7,5 %, for belgisk øl er ikke letøl. Det har saft og kraft og skal nydes, ikke bare slukke tørsten.
Overgæren bevirker at der frigives mange frugt-estere, som kan give en aroma af blomst – over bær – til krydderier, hvilket giver et komplekst duft- og smagsindtryk. Nogle synes, at det bliver alt for parfumeret, og i visse tilfælde kan jeg indimellem give dem lidt ret. Det høje kulsyreindhold medvirker til  - trods alt - at give en friskt, livlig fornemmelse.

Jacobsen bryggeriet er Carlsbergs specialbryggeri, der har til huse i Carlsbergs gamle bygninger på Valby bakke, og er en del af besøgscentret. Jeg var på besøg sidste sommer og brugte nogle spændende timer med at gå rundt og se på hele Carlsbergs historie og udvikling. Der er ikke bestemte besøgstider; man følger den afmærkede rute og bliver på den måde guidet gennem turen.
Man slutter i en lille bar, hvor man kan få smagsprøver . Det er – så vidt jeg husker – 2 øl med i billetten ( en Jacobsen og en alm. Carlsberg) – men jeg mødte stor imødekommenhed, da jeg spurgte, om jeg ikke kunne smage 2 Jacobsen. Jeg fik endog lov at smage lidt, af hver af de 3 øl
 ( Limited Edition ) jeg ikke kendte, så jeg kunne vælge ud.
Jeg valgte ”Nordisk Sommer Ale” som er den absolut bedste sommerøl, jeg har smagt. Jeg skriver nok om den senere, men det burde være et folkekrav, at den er i almindelig handel hver sommer. Derudover valgte jeg ”Hvede Spring Bock” – en øl brygget på 100% hvedemalt og krydret med dild og lakrids. Fantastisk. Jeg købte et par flasker med af hver, men de er desværre drukket. Håber jeg kan finde lidt mere i København til ølfestivalen i september.
Men vi almindelige provinsboere må ”nøjes” med f.eks ”Saaz Blonde”, som er Jacobsens forsøg på at brygge en blonde med nordisk profil.
Den er brygget på pilsnermalt og lidt karamelmalt (for at give farve og lidt sødme). I stedet for koriander har man tilsat kvan – en nordisk urt, der giver en let enebæragtig smag. Det virker ikke så parfumeret – det giver en renere øl, synes jeg. Derudover har man tilsat den typiske pilsnerhumle Saaz, som også er en ”ren” type med noter af græs og gran.
Alt i alt får vi en fyldig og kompleks øl, der alligevel virker frisk. En blonde, der passer til de norske fjelde og de svenske skove – eller en solnedgang på terrassen.
Karakter 4+

Ingen kommentarer:

Send en kommentar