Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

mandag den 10. september 2012

Tid til en øl - Dark Horse Scotty Karate / Omnipollo Leon


10. September 2012

Forleden havde jeg et par afbud  fra de sidste 2 elever. Normalt ville jeg så tage hjem, men det var en dag med dans, så jeg havde en times tid at slå ihjel. Lige i nærheden af danselokalet ( der ligger på Nytorv ) finder man John Bull Pub, så det var jo et nærliggende sted af spilde tiden.

det var en af den lune, stille dage, så jeg kunne sidde udenfor med udsigt over havnefronten og Toldbod Plads med det ( relativt ) nye springvand. Den gamle toldbygning er flot. Min mor har arbejdet der hele sit liv, så jeg kender den godt. Til gengæld er springvandet mere sjovt end egentlig flot – men børnene kan åbenbart godt lide af lege der.

På John Bull har man altid et par mere specielle tilbud – ofte af amerikansk oprindelse.. Sommetider på fad, men altid 3-4 stykker på flaske.

Jeg valgte en øl fra et af mine amerikanske favoritbryggerier – Dark Horse Brewing Company.

Scotty Karate er en lokal musiker, der har et ”One man band”, hvor han spiller guitar og tromme, mens han synger med en kolossal energi. Om det er kønt, der vist en smagssag, men han er åbenbart en farverig skikkelse i Marshall. Michigan. Billedet på etiketten ligner meget godt.

”Scotty Karate” er en stærk skotsk øl på 9,7%. Det er en vinter ale, der kan fås fra september til marts, hvilket jo siger lidt om, hvor hurtigt amerikanske øl kommer til Danmark. Den vandt sølv ved Great American Beer Festival i 2007.

”Scotty Karate” er en uklar, mørk øl med rødligt skær. Man mødes af mørke frugter i næsen – svesker og rosin, samt lidt krydderi. Vældig god mundfylde. Smagen domineres også at svesker og jeg synes der er en antydning af røg ( måske indbildning – bare fordi det er skotsk ). Det er jo en amerikansk udgave af en skotsk øl, så der afsluttes med mere humle en en skotsk ale normalt har. Men det virker godt og balanceret.

Karakter 4+

 
Der var stadig tid til overs så jeg forhørte mig om en af de andre øl på kortet – ”Omnipollo Leon”
Omnipollo er et fantombryggeri fra Stockholm i Sverige. Stiftet i 2010 af Henok Fentie og Karl Grandin. Deres øl – ”Leon” – er et forsøg på at lave en øl, der kan drikkes hele natten både af ølnørder og party-freaks. Den er brygget på De Proefbrouwerij i Belgien.
Det er en simpel opskrift med pale ale malt, hele humlekogler og champagnegær. Den er på 6,5%. Det er en smuk gylden øl med en lille boblehvirvel i midten. Godt hvidt skum – lavet af fine bobler. Det er en frisk  øl med en noget skarp og syrlig kant. Det skyldes sikkert champagnegæren, der også giver den lidt prikkende fornemmelse. Det fungerer ikke helt for mig. Blandingen af syrlig skarphed og bitter humle er ikke min kop te. Jeg kan se at belgisk IPA ikke scorer højt hos mig. Jeg vil nok ikke drikke den hele aftenen, men det er et godt forsøg, der måske skal justeres lidt for at give et fuldendt resultat.
Karakter 3+
Etiketten forestiller et nøglehul, hvorigennem man kan se de mærkeligste ting. En tuba med røg ud af mundstykket, et grisehoved, en bar røv, en fugleklo og meget mere. Et kig ind i det ubevidste?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar