Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

lørdag den 9. maj 2009

Tid til en øl - Fuller's London Porter

9. Maj 2009
I går var jeg til en festlig og hyggelig fødselsdag  i Frederikshavn.Der var masser af god mad og da alle var sangglade var der også en del sange fra Højskolesangbogen. Jeg var blevet bedt om at stå for ølmenuen og havde taget 8 øl med, som jeg kunne fortælle lidt om. Derfor fandt vi en del sange, der handlede om øl i sangbogen. Vi havde også et par afbrydelser for at spille bowling på Wii. Det er vældig sjovt. Aftenen sluttede så med skihop, hvor jeg hoppede 124 m. Det var nok alligevel ikke gået i virkeligheden.
Ølmenuen ( 10 cl af hver øl ) bestod af  Samuel Adams Boston Lager – Jacobsen Original Dark Lager - Marston’s Old Empire – Schneider Aventinus – Unibroue la Fin Du Monde – Traquair Jacobite Ale – Achel Bruin Ekstra og HornBeer Caribbean Rumstout.
Den sidste havde jeg ikke selv smagt før, men der kommer en beskrivelse, når der kommer et billede. ( værten fotograferede venligst øllet )
Jeg overnattede hos min kusine og hendes mand, der også bor i Frederikshavn. Det var trods alt ikke godt selv at køre. Efter en hyggelig formiddag der, kørte jeg hjem. Eftermiddagen gik med en tur rundt på Egholm, hvor vi kiggede på Egholm Vestergård, der arrangerer fester med overnatning. Måske kan det bruges til en fest engang. Meget fint sted.
Efter at have slået græs var tiden kommet til at slappe af med en øl. Til aften fik vi hjerter i en lækker sovs, og jeg åbnede en ”London Porter” fra Fuller.
Jeg har flere gange skrevet om Fuller og deres øl, for det er et af de engelske bryggerier jeg synes bedst om.  Deres ”London Porter” på 5,4% er brygget efter den originale opskrift fra 1800-tallet. Den er brygget på brun-, krystal- og chokolademalt og humletypen er den gamle Fuggles.
Det er en meget mørk øl med et Cafe Latte farvet skumlag, der virker utroligt blødt. Det ser flot ud når man hælder op – så hvirvles skummet ned i glasset og bruser op. Duften er mørk ristet og med chokolade- og kaffenoter. Øllet føles let i munden og har en lidt tør snerpethed, men smagen er god med ristet malt og svage kaffenoter. Der er en fin bitterhed som balancerer smagen godt.
Karakter 4
”London Porter” passede udmærket lidt gryderetten med hjerter, men var faktisk endnu bedre til desserten, der bestod af choklademousse med appelsin og blåbær, mmmm.
Jeg kan se, at sidst jeg smagte denne øl var i maj 2007, hvor jeg endnu ikke var så vant til porter og stout, så der har jeg givet den lavere karakter .

2 kommentarer:

  1. Den på billedet er London pride og den er godt nok dårlig, og meget tæt på den værste jeg har smagt...

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er da også rigtigt, men nu må jeg få det rettet. Jeg synes nu bestemt ikke at London Pride er dårlig.

      Slet