Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

fredag den 22. maj 2009

Tid til en øl - Zwick'l

22. Maj 2009
I dag har det været fridag, men alligevel har jeg arbejdet 7 timer med at male kulisser til årets Skansespil. Amatørscenen Skansen spiller i år ”Askepot”, og der skal bla. bygges et stort slot. I dag var der arbejdsdag, hvor 2 mand gik og samlede moduler og vi andre 2 malede. Jeg har været med til at lave kulisser de sidste par år. Min yngste datter startede for et par år siden, men i år er hun jo på efterskole – og så har min kone meldt sig som skuespiller. Det er sjovt at være med til, men vi er ikke mange til at male.
Så jeg trængte til en fyraftensøl og det er nærmest pr. tradition en pilsner. Det havde jeg ikke, så det blev denne tyske ”Kellerbier” i stedet.
Da jeg i sin tid beskrev Carlsbergs ”Kellerpilz” kunne jeg ikke finde mange oplysninger om begrebet ”kellerpilz” – hverken på nettet eller i mine bøger. Jeg skrev dengang at jeg ville betragte den som en slags ”Münchener Helles” indtil nogen modsagde mig. Det er der ingen der har gjort, så derfor må jeg selv gøre det.
”Kellerbier” er en betegnelse for frankiske lagerøl. Frankerne er en germansk stamme, der regerede Centraleuropa i 500-tallet. Karl den Store var den kendeste af de frankiske konger. I dag er Franken et område i det nordlige Bayern, men folk ynder af opfatte sig som frankere og ikke som bayere. Det er et protestantisk område, modsat resten af Bayern, der er katolsk. Der er 2 store ølbyer i Franken – Bamberg og Bayreuth.
Bayreuther Bierbrauerei stammer fra 1857. Det blev i 1872 omdannet til et aktieselskab af  Friedrich von Feustel, der også var Richard Wagners mæcen.
De frankiske ”Kellerbier” er specielle ved at de er ufiltrerede og de lagres på åbne fade. Når kældermesteren har godkendt smagen lukker han fadet med en trækile – en Zwickeln, som har givet navn til aftenens øl. En kellerbier kan være en Pilsner, en Müncherner Helles eller en Dunkel, men smagen er mere kompleks og sammensat.
”Zwick’l” er en lys gylden øl med et orange skær. Den er en del sløret pga. gærresterne og den har et skaftigt hvidt skum på toppen. Dette føles meget blødt og lækkert. Den har en alkoholprocent på 5,3%. Duften er præget af lys malt og lidt sødlig frugt. Øllet er fyldigt, men friskt og smagen er i starten også sødlig, men afslutter med den fin, god bitterhed.
Karakter 4
Denne øl er fundet hos Hansen’s vinhandel i Aalborg, hvor de også har en ”Landbier” fra samme bryggeri. Den må jeg nok udforske også. Denne ”Zwick’l” var i hvert fald en af de gode overraskelser, der nok skal finde vej til sommerens grillaftener.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar