Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

torsdag den 28. maj 2009

Tid til en øl - Ørbæk Fynsk forår

28. Maj 2009
I går aftes og igen i dag besøgte jeg min mor på hospitalet. Den stærke vind i går havde fået hende til at miste balancen, så hun faldt og slog sit bækken. Heldigvis er der kun tale om et lille brud, så hun skal ikke opereres - men hun har stærke smerter og det tager nok noget tid, inden hun igen er helt mobil. Hun ligger på Aalborg Sygehus, så det er lettere for familien at besøge hende. Jeg har fortalt det til min far og vi har sammen været på besøg hos min mor. I morgen tager jeg til Dronninglund sygehus med nogle basser til morgenkaffen for at muntre ham lidt op.
Her til aften var danselektionen aflyst, da vores 2 instruktører danser et mesterskab i udlandet. men vi havde fået lov at låne salen, så vi kunne øve på egen hånd. Det viste sig at der kun var 2 par fra vores hold der dukkede op, så vi havde salen for os selv, og vi stødte ikke sammen en eneste gang.
Næste uge er sidste gang inden sommerferien.
Ørbæk Bryggeri på Fyn blev grundlagt i 1906. Først som malt- og hvidtølsbryggeri. Siden kendt for deres ”stakitøl” – en overgæret mørk øl, der kom i 5 l flasker i tremmekurve af træ ( heraf navnet ).
I starten af 1900erne blev bryggeriet nødt til at lukke.
Men i 1996 blev det købt af Niels og Nicolai Rømer der moderniserede og startede med at lave økologiske sodavand. I 2001, da interessen for specialøl var stigende begyndte man en ølproduktion, der resulterede i en første øl – en brown ale i 2002. Siden har Ørbæk sendt en masse øl på markedet og vundet adskillige priser.
”Fynsk Forår” er en engelsk ale på 4,8% Den er brygget på pale ale malt og spelt hvede og tilsat hyldeblomst.
Det er en uklar bleggylden øl ( spelt hvede ) der dog har et orangegyldent skær. Øllet krones af en hvid skumtop. Der er meget kraftig bobleudvikling. Duften er først og fremmest præget af hyldeblomsten, hvilket giver et friskt indtryk. Pga kulsyren virker øllet meget livlig og det har en snerpende, lidt aggressiv kant. Hyldeblomsten er doseret meget fint og giver et friskt forårsagtigt præg. Jeg synes også, jeg fornemmer en anelse syrlighed, der medvirker til det lidt snerpende indtryk. Der er ikke meget bitterhed i eftersmagen, men derimod stadig friskhed fra hyldeblomsten. Det er virkelig en dejlig forårsøl, der dels slukker tørsten, da den ikke er sød - dels pirrer sanserne med den lidt specielle smag.
Karakter 4

Ingen kommentarer:

Send en kommentar