Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

lørdag den 30. maj 2009

Tid til en øl - Semper Ardens Summer Dubbel

30. Maj 2009
En dejlig sommerdag med masser af solskin. Jeg og min yngste datter har besøgt min mor på hospitalet og min far har været på besøg hos min lillebror hele dagen. Det er simpelthen for kedeligt at sidde på en sygestue. Her til aften fik vi besøg at datter og svigersøn og vi fik grillspyd.
Det er jo den første dag der rigtig minder om sommer og jeg fandt en ny sommerøl frem, vi kunne dele – ”Carlsberg Semper Ardens Summer Dubbel ”
Aha – tænker man umiddelbart – en belgisk mørk øl, men her bliver man snydt. Her bliver vi bevidst drillet, for det er ikke hvad vi tror. Her i sommervarmen har vi brug for dobbelt så meget øl og det ligger til grund for navnet. Flasken er da også på 66 cl.
Det er en lys, undergæret øl på 6,0% - en slags guldøl. Farven er klar gylden og der er en meget kraftig bobleudvikling. Skummet er hvidt og holder godt. Den kraftige kulsyreudvikling giver en meget livlig øl med en perlende fornemmelse. Det fungerer rigtig godt som en tørstslukker i varmen. Smagen er i starten præget af sødme med lidt blomsternoter. På etiketten står der ”et strejf af hyldeblomst” – så det er det jo nok. Der er en let/middel bitterhed i eftersmagen. Serveres kølig.
Karakter 3+

Ingen kommentarer:

Send en kommentar