Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

fredag den 29. maj 2009

Tid til en øl - Ronkedor

29. Maj 2009
går var vi med madklubben på den gamle isbryder ”Elbjørn”, der ligger ved kajen i Aalborg. Der fik vi Maj-måneds Menu på 3 retter. Først en fisketallerken med 3 forskellige fisk – så en tallerken med kalveinderlår og til sidst en rabarbertrifli. Alt sammen var vældig godt og der var mange smagsnuancer i det forskellige tilbehør. Øl udvalget var derimod ikke stort. De havde dog Jacobsens ”Dark Lager” og de sædvanlige Tuborg øl. Jeg gik med på vinen, der var udmærket – som vin nu er.
Efter maden gik vi en tur på ”The Wharf” hvor vi kunne få lidt øl. Kvinderne fik cola og varm kakao, men vi mænd lagde ud med en ”Ronkedor” fra Thisted Bryghus.
Peter Klemmensen har i mange år eksperimenteret med den mørke øl i forsøg på at lave den ultimative porter. Han har jo allerede manifesteret sig med ”Limfjordsporteren”, der oprindeligt var brygget på Urban i Aalborg ( det er vist kun navnet, der er det samme ). Siden har han med forskellige ”Forsøgsbryg” forsøgt at videreudvikle porteren. Senest smagte vi ”Forsøgsbryg 23c” på Uldfestivalen i Saltum. Jeg har også tidligere smagt denne øl, der er fyldig og sød, men en behagelig smag af ristet kaffe. Jeg har givet den karakteren 4.
”Ronkedor” er den sidste øl i 23-serien og det er en ganske anden øl. For første gang har der været en gæstebrygger med til at udvikle en øl på Thisted Bryghus – nemlig Christian Skovdal andersen fra det tidligere Ølfabrikken. Nu brygger han spændende øl i bryggeriet Beer Here.
Det er en kulsort øl på 8,5% med lysebrunt skum. Duften er meget spændende – ristet kaffe med en pirrende citrusnote fra humlen. Det lover virkelig godt. Den føles lettere i munden, end forventet – det er ikke den sødlige engelske type. Det er en stenøl, men den karameliserede smag herfra synes jeg forsvinder i den ristede malt. Smagen er spændende med noter af stærkt ristet kaffe og lidt lakrids og derefter overtager humlen. Der er brugt Zeushumle, som jeg ikke kender noget til, men jeg ( vi ) fornemmer at, den giver en kraftig grapesmag. Sammensætningen er spændende og den kraftige bitterhed  ( 80 IBU ) holder i lang tid.
Jeg må nok sige, at jeg foretrækker mere fylde og sødme i en øl med denne høje bitterhed. I længden bliver det en snerpende, lidt besk/bitter oplevelse. Jeg kunne bedre lide ”23c”. På den anden side er dette et nyt tiltag – og den har da også en ny ølbetegnelse, jeg i hvert fald ikke har set før – IBA. Dette står for ”India Black Ale”. Jeg vakler lidt med karaktergivningen, så..
Karakter 3+/4
Ronkedor er navnet på en gammel hanelefant, der lever isoleret fra resten af flokken. I hvor høj grad dette hentyder til Peter Klemmensen ved jeg ikke, men det er en betegnelse med et glimt i øjet. Og Peter Klemmensen har i hvert fald skilt sig ud fra flokken af gamle danske bryggerier igennem lang tid.
Bagefter tog vi en ”Porter” fra Harvey’s på 4,8%. Jeg havde set de havde Harvey’s Imperial stout, som netop har lidt af den sødme jeg savnede, men blev overtalt til at prøve deres ”Porter”, som jeg ikke kender. Den er lavet efter en gammel opskrift fra 1859, og brygget på pale ale-, krystal- og sortmalt. Den virkede en anelse tam - sikkert fordi den kom ovenpå den anden. Den har lidt af den samme tørre karakter, men uden den kraftige bitterhed. Det var ikke nogen dårlig smag, men det var lidt for meget i samme boldgade som Ronkedoren. Det er en dårlig baggrund at give karakter på, men jeg vender nok ikke tilbage til den igen, så den får karakter 3 ( med alle mulig forbehold )

Ingen kommentarer:

Send en kommentar