Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

tirsdag den 7. september 2010

Tid til en øl - Carlsberg 2,7%

7. September 2010

I dag forsætter jeg med at udforske de lette øl, selvom alkoholprocenten er gået noget op i dag. 2,7% betyder at man ikke kan drikke 2 af disse og stadig køre bil, så man skal passe lidt på. Det drejer sig om ”Carlsberg 2,7%”. De laver naturligvis ikke en fuldstændig alkoholfri øl, for ikke at konkurrere med sig selv ( Tuborg Super Light )

Pilsnerøl er jo i forvejen en af de smagsmæssigt letteste øltyper og det er sikkert derfor, at det gerne er denne type, der bruges til lightprodukter. Jeg har ikke set en ”Light Dunkel”, men det kan da godt være den findes. Jeg ved at Erdinger har en alkoholfri Weissbier, som jeg gerne vil finde, og i Tyskland har man en anden tradition som lightprodukter. Så jeg vil prøve at finde nogle tyske letøl, hvis jeg kan ( jeg købte ikke nogle med fra Bayern i sommer – så vigtigt er det heller ikke ).

Carlsberg Light er blevet brygget siden 1902  - dengang under navnet ”lys skattefri” og dengang havde man faktisk også en ”mørk skattefri”


Læg mærke til Hagekorset, der intet har med nazisme at gøre, men er et gammelt soltegn, der var Ny Carlsbergs logo.

Det er en lys øl, der bruser meget kraftigt op for en kort stund. Skummet er hvidt, og fortager sig hurtigt ( inden jeg fik skiftet batteri i kameraet var det væk ). Duften er frisk af lys malt med en anelse syrlighed. Den er såmænd ikke så anderledes en normalt, men måske en smule lettere. Det gælder i det hele taget – også med smag og mundfylde – men det ligger jo næsten i navnet. Den kan udmærket konkurrere i smag med en Budweiser, der jo har normal alkoholprocent, og den er væsentlig bedre end den helt alkoholfrie Tuborg. Det skyldes måske netop, at den har lidt alkohol i sig – jeg ved det ikke. Betegnelsen ”let pilsner” passer meget godt, selvom den almindelige HOF selv er en let pilsner i forhold til de gode bøhmiske/tjekkiske pilsnere.

Karakter 2

Ingen kommentarer:

Send en kommentar